-07 560 smr, kannattaako?

(1/1)

JarppiK:
Terve

Tuollasta vehjettä oon katellu ja haluaisin tietää riittääkö svingi ja etupään kulmat jääratarenkaille ja meneekö orkkis jarruilla, onko kokemuksia? Mitäs muita säätöjä jäille?
Mites yleensäkin tuollasen kottaraisen huollot? Yhellä vehkeellä jota kattelin ajeltu alle 5h, mitäs ois eessä ja milloin?
Tarkotus ois jäälle ja sitte kesäsin motoilemaan...että tällasia kysymyksiä, kiitos jo etukäteen!

(ps. miksi näinkin uusissa vehkeissä on kaasarit? esim enska- ja crossipuolella ruutat. Ei sillä, hyviähän nuo keihinit kuulemma on ja itellä ei oo ikinä ollu ruuttapeliä  :) )

kolehte:
Itse tätä vaihtoehtoa arvoin parivuotta ja päätin jättää kortin katsomatta ja pysyä japseissa.

SMR:n menee 21" etuvanne ihan prikoilla sovittamalla. Jarrusatulaa ja levyä vaan ulospäin, niin ei ota satula pinnoihin...19" takavanne menee suoraan

Parhaat tunnit mitä tiedän SMR:n koneella ajetun taitaa olla +40h ,toki konsturtio oli vähintääkin mielenkiintoinen ja kaikkea muuta kuin KTM:n insinöörien aikaansaannos. Jotkut taas paukkuu säännöllisesti 1-2h välein, kampuran laakerointihan/itse kampura noissa on se akilleen kantapää...

Jos meinaat vaivatonta harrastepeliä niin SMR ei ole vaihtoehto. Tosin jos tuo ruuvaaminen kiinnostaa enemmän kun ajaminen,niin...  ;)

Kotarin kampuraongelmista ja noista vanneasioista löytyy tietoa tältä foorumilta kunhan vaan jaksat selailla viestiketjuja...

M.Auvinen:
Moro, joutessani kirjoittelen iltapuhteiksi, omaks huviks ja ihmisten kiusaks.

Ymmärtääkseni 560 SMR:ää ei liene kehitetty tehtaan toimesta ainakaan kaupallisena myyntiversiona enää muutamaan vuoteen. Harrastajat kyllä on rakennellu, koska siinä on voimaa ! Tuotantokin lienee jo loppunut. En tiedä mikä on viimeisin tuotantovuosi, mutta kyllä niitä varmaan on vielä varastossa ajamattominakin vuosimallia xxxx ? Siis siksi kaasarivehje ja toisaalta kuinkahan isokokoinen ruiskurunko tohon olis tarvinu kehittää? Ei varmaan olis kaupallisesti kannattanu? Uusia varaosia ja viriviri-osia saa tietysti paljon ja usein myös kelpoisia käytettyjä kohtuu halvalla. Diilereiltä löytyy katologi jossa on kaikki speciaali herkut.

Jaa mitä jarruista ? Lienee 320 mm levy ja jarrusatula neljällä tai kuudella työsylinterillä. Eli pysähtyy kyllä. Vai tarkoititko, että pitäis olla crossijarrut jääradalle, ettei etupään hyrrävoimat kasva liian suuriksi. Makuasia. Kankee on vehje shikaaneissa jokatapauksessa, kuten kaikki isot nelarit.

Jaa mitä svingistä ? On ne 19 tuumaset piikkipyörät siellä pyöriny. Kannattaa laittaa pitkät ketjut, mallia parasta mitä rahalla saa, mut ei mun mielestä O-rengasketjuja vaan herkästi rullaavat ja säätövara melkein tappiin asti, niin on vakaampi ajaa. Mun mielipide.

560SMR:s on varmaan vakiona jyrkempi keulakulma ku crossis ja enskas ? Mutta alusta menee uusiks joka tapauksessa. Normaalit madallukset etu ja takapäähän. Sillähän sitä balanssia voi hakee et missä suhteessa laskee keulaa ja perää. Riippuu sit vähän pakoputkesta/tehoputkesta et ottaako nastat alkukäyrään kiinni.

Itellä on 525:sta enskapyörästä tehty laite. En osaa sanoo noista 560SMR:istä. Mut Jarmo Niskanen tai joku muu specialisti noista tietää kyllä kaiken ja varmaan kertookin. Kari Vehniäinen on niin ylivoimainen tollasella pyörällä, et saattaapa joku sen tiimistä antaa vinkkejä ilman mitään riskiä et kukaan sitä voittais 560SMR:llä. Antaas ajan kulua joskos sieltä joku vastailee ku kerkee ja jaksaa muitten hommien ohella.

Onhan noi sivut : http://www.karivehniainen.com/content/50/fi/11501/32/Kari_Vehniaisen_kalusto_kaudella_2009.html#comments

Ja joo, huoltaminen on paljon halvempaa kun korjaaminen... Hyvänlaatuinen öljy ja sen tiheä vaihtoväli on halvinta huoltoa. Hermeettisen puhdas kippo mihin öljyt lasket ja katot minkä VÄRISIÄ metallin hiukkasii jää pöntön pohjalle. Siitä sit analysoit mikä paikka on repeemässä. Öljyn putsarit kannattaa kans vaihtaa aika usein. Paperisuodattimia. Ennen kun heität roskiin ne putsarit, nii revi ne auki ja kato mitä niihin on jääny säppiin. Mut ei kannata pelästyy, aina noista kaikista kilpakoneita tulee metallin silppua öljyn mukana ja jää putsareihin kiinni ja osa tulee ulos öljyn mukana "öljypohjasta" ( tai joku kuivasumppu). Se on se teho mikä ei oo ilmaista...

Kampiakselissa on rullalaakerit ja kampuran päittäisvälys on kaikki kaikessa kun ajetaan motoo tai jäärataa. Muilla Iceroadracingin tekniikkapalstoilla niistä on annettu ohjeet, en niistä jaksa enempää...

Tietty kaikki tollaset suuttimien koon suurentamiset ilman lämpötilan JA kosteuden mukaan yms muut normijutut ettei pakoventtiilit pala ja ala vuotaan. Jotkut käyttää kuivaa ilmanputsaria, ettei tuu kaasarista takaliekkiä, mut ite oon ajanu aina ilman putsaria. Jos syttyy putsaripönttö palaan nii kai se siel lumihanges sammuu kun sitä valkosta nyt näyttäis tuolla olevan haitaks asti.

Annan pikku-kultahippusen arvoisen neuvon : Ennen kun ostat, niin magneeton koppa auki ja kampiakselin päittäisvälystä täytyy löytyä sen verran kun Gurut on kokemuspohjaisesti määritelly !!! Jos ei myyjä anna sitä tehä, niin älä osta kyseistä yksilöä ! Ehkä vielä niinkin, et kone lämpimäks ja öljyt ulos. Pikkunen hippusten tarkastus ja analyysi. Tulee ne öljyt sieltä joka tapaukses ulos ku mankun kopan aukasee jos ei laita pyörää kyljelleen. Mut on helpompi kattoo se kampuran välys ku pyörä on pystyssä. Jos myyjä nikottelee niin maksa sille uudet öljyt ja magneeton kopan tivari. Jos ei kaikki oo ihan kohallaan niin säästät aikas paljon plussa palleroita...

Ystävällisin terveisin : Martti Auvinen, entinen B-luokan kisakuski, nykyinen B-luokan mekaanikko... Kun ei kerran motossa ja jääradalla oo C, D tai Ö-luokkaa...

Juke O:
Tuo edellisen viestin kirjoittaja kelpaisi näkemättä minullekin mekaanikoksi tai kilpailuinsinööriksi kun tästä taas ajamaan joskus lähtee.Kunhan ensiksi tämän viestin kirjoittaja ja muu teami on racing-kunnossa ja oikea laji sekä luokka löytyy 3->... pyöräisten joukosta.

sami.t:
Moro!

Kyllä kannattaa, itselläni on jonkin verran kokemusta kyseisetä laitteesta ja ne on pelkästään positiivisiä.
Kestopuoli, kulkupuoli ja ajo-ominaisuudet on ainakin tässä minun yksilössä olleet todella hyvää tasoa.
Tällä ajettiin 2008 ja 2009 kaudet jäärataa sekä a että b-luokan kisat+kahden talven treenit sekä muutaman kerran motoa ilman ongelmia. Kauden 2009 lopussa tehtiin koneeseen remontti, kaikki muu paitsi kampura vaihdettiin. Nyt pyörä myynnissä sillä laji vaihtui enduroon.
Tässä olisi valmis siis valmis paketti jäälle.
http://www.nettimoto.com/ktm/smr/865848

T: Sami

mm:
Moro
Tehokas pelihän tuo 560 KTM on.
Itse olen 4 talvea ajanut 525 sx:llä jäällä ja alustaltaan ja jarruilta pyörä on erittäin hyvä, koneessa on voimaa paljon ehkä liikaakin mun ajotaidoille, ja tuossa 560 koneessa on sitä vielä enemmän. Alustassahan on pieniä eroja runko on käsittääkseni silti sama. Eli takuulla tuosta SRM:stäkin saa hyvän ajolleen.

Eikä sitä kampiakseli tai lähinnä petilaakeri ongelmaa tarvi pelästyä, joka merkillä tuntuu olevan omat ongelmansa.
Petilaakerit on lisäksi suht helpot vaihtaa, eikä ole kalliit verraten esim. kaukoitä pyörissä oleviin vaivoihin, joskaan japsi pyörästä voi olla vaikea saada vastaavaa tehoa ollenkaan, mitä Kotkassa on vakiona.
 
Kannattaako onkin sitten vaikeampi juttu, mä joudun tekeen töitä että pystyn harrastamaan joillekin se ajaminen silti kannattaakin. Onhan se ajaminen niin hauskaa että sen eteen jotain tekeekin. Eli ehdoton ehkä  8-).

M.Auvinen:
Moi ja tattis Juke O luottamuksesta.
 
Vielä tuli mieleen, et kun on magneeton koppa auki isosta kotarista, niin samalla kato et lotaako magneetto pyörimissuunnassaan. Joissain malleissa nimittäin se on tehty kahdesta kappaleesta ja osat niiteillä kiinni toisissaan. Sit tietenkin se, että kun sähkövehkeet jää mankun koppaan kiinni, niin ite magneetto on siinä silleen päin et se on "kuppi". Pyöräytä puhtaalla lakanalla siitä roskat pois. Sekin kertoo jo aika paljon. Nimittäin se magneetti kerää kans kaikkee mahdollista rautametallia itteensä.
 
Yleisesti ottaen crossimopoissa on kampura laakeroitu kuulalaakereilla. Niistä kannattaa kokeilla päittäisvälyksen lisäksi pystysuuntainen lotina. Jos isoo pyssyy haet ja päädyt 2-t viissatkuun, niin ne on luonteeltaansa sellasia täristimiä et kampuran petilaakerit alkaa lotaan pystysuunnassa aika nopeesti jäärata ( ja moto ) ajossa. Ja jos petilaakerit on ok ja laite käydessään täristää huomattavasti enemmän kun hampaiden amalgaamit kestää, nii sit kannattaa huolestuu, et räjähtääks veivin alapään tai yläpään laakeri kohta. Sehän sit kyllä revetessään tulee lokosta läpi nii et heilahtaa, mikäli ei sätu käymään sellänen lotto et se veivin alalaakeri leikkaa kiinni ja pysäyttää koneen mitään muuta rikkomatta.
 
Rullalaakeri kestää huomattavasti enemmän voimaa kun kuulalaakeri. Siis tarkotan männän aiheuttamaa ylös-alas suuntaista tärinää.

JarppiK:
Kiitoksia paljon kaikille tähänmennessä vastanneille  :)

Navigaatio

[0] Viestien etusivu