Varikkokeskustelut
23.11.17 - klo:07:48 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:
 
   Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  

Sivuja: [1] 2 3   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Säännöt 2018  (Luettu 6472 kertaa)
0 jäsentä ja 2 vierasta katselee tätä aihetta.
ATHracing
Pro
****
Poissa Poissa

Viestejä: 41



« : 14.08.17 - klo:15:24 »

Moi!
Onko sääntömuutoksia tulossa ensi kaudelle?
T: T. Hasan.
tallennettu

Jarmo Niskanen
G-Moderaattori
Kunniajäsen
*****
Poissa Poissa

Viestejä: 738


Adventtisohjossa kynnetään juu...


« Vastaus #1 : 15.08.17 - klo:09:59 »

Uudet säännöt valmistuvat 08/2017 aikana.

Suurimmat muutokset:
- tuplalähdöt poistuvat
- kilpailupäivään kiinteä aikataulu
- rata-ohjeisiin päivityksiä ( max pituus 1800 m )
- porrastettua lähtöä ( rr-tyyli ) ei tule käyttöön
tallennettu

Jarmo Niskanen
ATHracing
Pro
****
Poissa Poissa

Viestejä: 41



« Vastaus #2 : 16.08.17 - klo:22:09 »

Moi!
Jos tuplalähdöt poistuu niin toivomus on että harjoitusten ja kilpailuiden pituus kasvaa. Perusteena: Tulee kalliita ajokilometrejä/kierros muuten. Tästä ja muista uudistuksista kannattanee keskustella. Toivon muitakin mielipiteitä ennen päätöksiä. T: T. Hasan.
tallennettu

Juke O
Kunniajäsen
*****
Poissa Poissa

Viestejä: 402

Jiäradan kahvankiäntäjä


« Vastaus #3 : 18.08.17 - klo:19:48 »

Tuleeko 125 2T luokkaa? Crossissa saanut suuren suosion ja tällä saisi juniori-ikäisiä mukaan. Päivässä olisi nyt tilaa luokalle kun tuplaerät poistuu.
tallennettu

Juge O
Harri Lahti
Ylläpito
Kunniajäsen
*****
Poissa Poissa

Viestejä: 432



WWW
« Vastaus #4 : 19.08.17 - klo:09:26 »

Miksi radan pituutta pitää rajoittaa? Pitkässä radassa on hyvätkin puolensa, harjakalustoa kun vaan on riittävästi. Nykyään harjoja kyllä on saatavilla kiitettävästi, ei pitäisi olla ongelma. Vaatii tietysti panostusta.
tallennettu
Jarmo Niskanen
G-Moderaattori
Kunniajäsen
*****
Poissa Poissa

Viestejä: 738


Adventtisohjossa kynnetään juu...


« Vastaus #5 : 21.08.17 - klo:08:08 »

Miksi radan pituutta pitää rajoittaa? Pitkässä radassa on hyvätkin puolensa, harjakalustoa kun vaan on riittävästi. Nykyään harjoja kyllä on saatavilla kiitettävästi, ei pitäisi olla ongelma. Vaatii tietysti panostusta.

Radalle tulee maksimipituusSUOSITUS, tällä pyritään varmistamaan se, että radan kunnostus saadaan tehtyä sujuvasti ja kohtuu nopeasti, eikä kisalähtöjen väli veny liiaksi.

Jos tulevaisuudessa aitotaan saada kisoihin katsojia, jotka taas ovat kisojen talouden kannalta välttämättömiä, niin kisatapahtuma on saatava puristettua lyhyemmäksi eli auraustauot on saatava lyhyemmiksi.
tallennettu

Jarmo Niskanen
Soitiala#34
Juniori
**
Poissa Poissa

Viestejä: 9


« Vastaus #6 : 22.08.17 - klo:10:25 »

Moi,

minuakin kiinnostaa tietää, miksi tuplalähdöt jäivät pois ja onko kisoihin tulossa jotain toisten lähtöjen tilalle esim. pidemmät erät?

Luulin, että tuplalähdöt olivat hyvä asia sekä katsojille että kilpailijoille.

T: Antti Soitiala
tallennettu
TTT
Jäsen
***
Poissa Poissa

Viestejä: 13


« Vastaus #7 : 02.09.17 - klo:20:32 »

Tarkentava kysymys asiaaan "tuplalähdöt poistuvat"
 
1.Tarkoittaako tämä esim b-lähtöjen jakoa kahteen ryhmään, jos lähtijöitä on maksimimäärää enemmän? (aika-ajo ja karsinta)

2. Vai että 1 lähtö/luokka?

Mielestäni molemmat on huonoja vaihtoehtoja sekä kilpailun järjestäjän talouden puolesta, että kilpailijoiden näkökulmasta.

Olen vahvasti sitä mieltä, että jos aura- ja hajakaluston kuljettajat on ohjeistettu oikein, saadaan auraustauoista puristettua puolet pois. Tämä olisi kaikkien etu oli maksavia katsojia tai sitten ei.

T: Timo Tarvainen
    SaarMPU
tallennettu
pikkujussi
Pro
****
Poissa Poissa

Viestejä: 48


Jäärata on nastaa!


« Vastaus #8 : 03.09.17 - klo:06:52 »

Kyllähän tuplalähdöt on se mikä vetää katsojia ja varmaan kuskejakin!
tallennettu
pikkujussi
Pro
****
Poissa Poissa

Viestejä: 48


Jäärata on nastaa!


« Vastaus #9 : 14.09.17 - klo:20:04 »

?
tallennettu
rossipojat
Jäsen
***
Poissa Poissa

Viestejä: 18


« Vastaus #10 : 27.09.17 - klo:05:35 »

Höpönlöpö
Onpa hyvä että säännöt selviää, piikkiin saa poksin vaihtaa jos se on piip..merkkinen. Onko "piireissä" putkimerkkiä jonka säännöt sallii? Lajille jatkuvuutta kun tulevalta talvelta erät pois, ajetaan pelkkiä aika-ajoja ja niiden pohjalta startataan 2019 kauden kisat, saadaan kuljettajat sitoutumaan kahdeksi kaudeksi jollei säännöt sitten taas muutu. Hyvää syksynjatkoa t. Mika
tallennettu
Skifi
Kunniajäsen
*****
Poissa Poissa

Viestejä: 175

ilmanputsari ahdistaa..


« Vastaus #11 : 27.09.17 - klo:20:11 »

Eikös 125 poksivalikoimaa o muitakin kuin joku tietty merkki!? Joissain vakiookin pystyy räplään huonommaksi.. Pakoputkia saa kaupasta ja ihan kai ok että niitä voi tehdä ihan itekin? Eniten mua häirittee jos ei saa vanhasta Hondasta viilata muoveja nykyaikaisemman näköseks!!
tallennettu
Jarmo Niskanen
G-Moderaattori
Kunniajäsen
*****
Poissa Poissa

Viestejä: 738


Adventtisohjossa kynnetään juu...


« Vastaus #12 : 28.09.17 - klo:08:11 »

JR 125 säännöistä.

Sytkäboxeja on tarjolla montaa eri merkkiä ohjelmoitavina:
HPI, JD, VORTEX ensimmäisenä.
Sitten löytyy KTM:n SXS -kit boxia, Yamahaan Rinaldin kit- boxia yms.
tallennettu

Jarmo Niskanen
Kaitsu1
Pro
****
Poissa Poissa

Viestejä: 59



« Vastaus #13 : 29.09.17 - klo:16:19 »

Hienoa kun ko. luokka mukaan👍👍 Nyt taas rähinät radalla katsojan korviin sopivat. Johan tuota nelarien monotoonista prätinää on jo kuunneltu ...
tallennettu
Wehnä
Pro
****
Poissa Poissa

Viestejä: 60

Lajiryhmän jäsen


« Vastaus #14 : 30.09.17 - klo:16:57 »

Olin aikanaan innokas kahden lähdön puolestapuhuja. Tavoitteena oli päästä ajamaan yhdellä pyörällä enemmän ja ei olisi välttämätöntä omistaa useamman luokan pyörää. Siinä vaiheessa ei tullut mieleen, että kaikkien luokkien tuplalähdöt normaalimittaisena ei mahdu suomalaiseen talvipäivään tai ainakaan yleisö ei jaksa katsoa koko tapahtumaa.

Lähtöjä on lyhennetty, jotta kisat ehditään ajaa valoisan aikaan. Viime talvena lähdöt olivat niin lyhyitä, että harva lähtö kesti edes kymmentä minuuttia. Tosi lyhyt pyrähdys. Minun mielestä suorituksen pitäisi mitata enemmän ajajan fysiikkaa.

Harjaustauon pituus on lajin ongelma ja siitä emme pääse koskaan eroon. Pahimmillaan harjaus kesti viime talvena yli tunnin ja parhaimmillaan ehkä noin puolituntia. Yleisö katsoi päivän aikana enemmän harjakoneita kuin moottoripyöriä. Itse lähtisin korjaamaan tuota epäkohtaa. Ei kuulosta kovin hyvältä yleisötapahtumalta jos joutuu odottamaan tunnin, että pääsee näkemään kymmenen minuutin päätapahtuman.

Mun mielestä jäärata on vauhdikas ja erittäin näyttävä laji. Hyvällä paikalla ja hyvin markkinoitu kilpailu vetää yleisöä. Jäärata on sopivan erikoinen laji, että se varmasti kiinnostaa katsojia, missä ikinä ihmiset sen näkevät.  Ajajia ei saa unohtaa, mutta myös yleisö pitää muistaa. Talvella kukaan ei jaksa seisoa penkalla yli kolmea tuntia. Siinä ajassa yleisölle pitäisi näyttää mitä osataan ja kaikille on selvää kuka on paras.

Joku joutuu aina tapahtuman maksumieheksi. Jos yleisöä ei ole, niin ajajat maksaa kaiken. Kun yleisöä ei ole, niin sponsorit eivät tue ajajia. Tästä alkaa ikuinen narina, että kylläpä on kallis laji. Jääratakisat eivät ole kilpailunjärjestäjille taloudellisesti kannattavia ja luulen että kaikilla olisi halu saada edes hieman tuottoa kovasta työstä. En usko että nykyisellä ohjelmalla järjestetyt kisat vetäisivät merkittävästi enemmän yleisöä jatkossakaan ja kuskit maksaa sirkuksen edelleen.

Kannustaisin kerhoja järjestämään kerhokisoja ja siellä lähtöjä voisi olla enemmän luokkaa kohti. SM-kisat haluaisin rakentaa jääradan näyteikkunaksi suurelle yleisölle.

Kuulisin mielelläni kommentteja miksi kaksi lähtöä pitäisi säilyttää, niin minäkin voisin korjata näkemyksiäni.
tallennettu

Wehnä
Pro
****
Poissa Poissa

Viestejä: 60

Lajiryhmän jäsen


« Vastaus #15 : 30.09.17 - klo:17:20 »

En tiedä miten muutossuunnitelmista on tiedotettu, mutta tässä jotakin luonnosta (karkea luonnos ja mulla ei ole käytettävissä lajiryhmän viimeisintä aikataulusuunnitelmaa).

Ajettavat luokat:
klo 11:00 JR125
klo 11:25 VET
klo 12:05 JR250A
klo 12:30 JR250B
klo 14:10 JR450A
klo 14:35 JR450B
klo 15:15 JR450B toinen lähtö

Perusidea on, että ajojärjestys on aina sama ja harjaus aina kahden lähdön jälkeen. Tavoitteena on että noin kolmessa tunnissa yleisö näkee parasta jäärataa ja päivä huipentuu JR450A lähtöön. Lopuksi ajetaan vielä muutama B-lähtö.

Päivä on lyhyt ja ytimekäs. Uskon että yleisö saa rahalle vastinetta, eikä kukaan kyllästy katsomossa. Oleellista on, että kisat viedään sellaiseen paikkaan mihin on mahdollista saada yleisöä. Tiedän, että se ei ole helppoa, mutta tällä paketilla on mahdollisuutta saada laadukas tapahtuma.

Lähdön pituudeksi suunnittelimme A-luokkiin 13kierrosta ja B-luokkiin 9kierrosta. Aamun harjoituksiin tulisi aika-ajo ja JR450A -lähtöön karsitaan 15 parasta. Karsiutuneet ajavat B-luokan kisalähdössä.
tallennettu

Tommi
Kunniajäsen
*****
Poissa Poissa

Viestejä: 141



« Vastaus #16 : 30.09.17 - klo:18:08 »

En todellakaan kannata noin pitkiä lähtöjä koska isoissa 2T pyörissä ei riitä bensa nopealla radalla maaliin asti!!!

tallennettu

Kaikki osat saa käymään, toisissa vain on suurempi toleranssi!
Wehnä
Pro
****
Poissa Poissa

Viestejä: 60

Lajiryhmän jäsen


« Vastaus #17 : 30.09.17 - klo:18:46 »

Nyt kyllä aavistuksen epäilen etteikö bensa riittäisi. Erän pituus ei ylitä 15min ajoa. Tarkoitus on myös lyhentää ratojen pituutta niin harjaus olisi nopeampi.

Viime talvena Konnevesi ja Kuopio oli yli 2km pitkiä. Hienoja ratoja molemmat, mutta tarkoitus olisi lyhentää radat maks 1,8km pituiseksi. Enemmän kierroksia kuin ennen ja kisa olisi ehkä noin 30% viime talvea pidempi.
« Viimeksi muokattu: 30.09.17 - klo:19:53 kirjoittanut Wehnä » tallennettu

Jarmo Niskanen
G-Moderaattori
Kunniajäsen
*****
Poissa Poissa

Viestejä: 738


Adventtisohjossa kynnetään juu...


« Vastaus #18 : 30.09.17 - klo:18:56 »

Iltaa vielä kaikille.

Noihin Vehniäisen kirjoituksiin täydentäisin sen, että ne edustavat lajiryhmän tämänhetkistä kantaa.
Asioita ei todellakaan lajiryhmässä päätä yksi henkilö. Tämän hetken lajiryhmä on todella toimintakykyinen ja mahdollistaa asioiden pohtimisen monelta kannalta.

Aina ei ole helppoa sorvata uutta, mutta tällä hetkellä lajiryhmä katsoo että on aika tehdä muutos.

Ne, jotka kirjoitatte kommentteja, muistakaa että kilpailussa on aina mukana vähintää kolme tahoa
- kilpailijat
- kilpailunjärjestäjä
- yleisö

t.
Jarmo Niskanen
Lajipäällikkö
tallennettu

Jarmo Niskanen
jonttuh
Juniori
**
Poissa Poissa

Viestejä: 7


Jäärata on nastaa!


« Vastaus #19 : 30.09.17 - klo:21:22 »

Kyllähän se näin on että yleisöä kyllästyttää katsoa reilu tunti harjausta ja sen jälkeen maks. 10min eriä kaksi ja taas reilu tunti harjausta.
Radan lyhennys edistäisi harjaamista, jollain se auraustauko olisi saatava lyhyemmäksi, tunti alkaa olla liian pitkä aika ja siitä yli aivan mahdoton.

Voisiko erät olla vaikka 10min. +2kierrosta?
Kivaahan se on ajaa toinenkin erä jos eka menee persiilleen mutta ainahan sitä ei voi onnistua, kokeilee seuraavassa kisassa uusiksi sitten.

Tokihan tämä tuplalähtö on houkutellut kovasti harrastajia lajinpariin kun pääsee ajamaan paljon, aiheuttaako tämä jonkinlaista harrastaja katoa? En usko mutta jos näin tapahtuu niin mitäs sit keksitään?

Jotain uutta pitäisi keksiä kisojen markkinointiin jotta saataisiin ihmiset lähtemään kotisohvalta kisoihin.

Jotainhan on kokeiltava jotta asioissa päästään eteenpäin.

Terveisin
Joonas Huuskonen


tallennettu
Sivuja: [1] 2 3   Siirry ylös
  Tulostusversio  
 
Siirry: