Varikkokeskustelut
19.11.17 - klo:06:49 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:
 
   Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  

Sivuja: 1 [2] 3   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Säännöt 2018  (Luettu 6403 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Wehnä
Pro
****
Poissa Poissa

Viestejä: 60

Lajiryhmän jäsen


« Vastaus #20 : 01.10.17 - klo:15:33 »

Nämä ovat vain omia mielipiteitä niin kuin Jarmo kirjoitti ja yritän selvittää mitä mieltä ajajat ovat uudistuksesta. Kertokaa siis rohkeasti oma mielipide lähtöjen määrään. Tai kaipaan oikeastaan perusteluja miksi tuplalähtö on parempi.

Alkuun minäkin olin sitä mieltä, että toisessa lähdössä voi yrittää uudelleen jos ensimmäinen menee huonosti. Niin ja saa ajaa enemmän. Nyt muutaman vuoden kokemuksen jälkeen en ole niin innostunut tuplalähdöistä. Ensimmäiset 3-4 kierrosta menee sokkona lumituiskussa. Sitten kun näkee jotain ja voisi alkaa ajamaan kilpaa niin tulee ruutlippu. Ei kiva.

Mä en vaan usko tuohon kahden lähdön konseptiin. Luokkia on kuusi jos 125 -luokka tulee. Kaikki ei millään ehdi ajaa yhden päivän aikana kahteen kertaan. Mun mielestä SM-kisat on tehokas ja lyhyt tapahtuma, jossa mitataan ajajien osaaminen. Varsinaiset kilometrit kerätään reeniradoilla ja kerhokisoissa. Hymyilee

Jos ette kehtaa kirjoittaa tänne niin saa soittaa tai laittaa sähköpostia. Tiedot löytyy www.kvr.fi

tallennettu

kari tarvus
G-Moderaattori
Kunniajäsen
*****
Poissa Poissa

Viestejä: 138


Jäärata on nastaa!


« Vastaus #21 : 01.10.17 - klo:17:07 »

No moro vaan kaikille. Olisiko tuo Jontun ehdotus ihan kuitenkaan sieltä. Mulle tulleiden tietojen mukaan kuskit ovat sitä mieltä,että kaksierää per,kisa olisi asiallinen juttu.Erän mitta voisi olla esim, 10min,+2 kierrosta. Aurataukojen mittaa voitais koittaa minimoida yhteistyöllä eri järjestäjien kesken. Esim, vuokraamalla ,lainaamalla muilta järjesteliöiltä. Toki näin ollaan tehtykin,toki asiaa voisi parantaa. Toki radan pituudella voidaan tehdä asiaan korjausta.Jarmo tuossa jo mainitsi ns. pyhän kolminaisuuden merkitystä.Eli  KATSOJAT OSALLISTUJAT ja JÄRJESTÄJÄT.  Minun mielestäni nämä asiat eivät ole mitään ns,rakettitiedettä. Voitaneen ratkaista ihan normaalilla mualaes ja kaapunkilaesjärellä.Huom, ovat omia ajatuksiani. Hymyilee Hymyilee Hymyilee
tallennettu
rantala janne
Jäsen
***
Poissa Poissa

Viestejä: 28


« Vastaus #22 : 01.10.17 - klo:18:14 »

Pari ajatusta.

Kilpailunjärjestäjän kannalta:


Olemassa olevilla säännöillä ajetuista kisoista voidaan laskea, että jokaisessa luokassa on ollut keskimäärin vähintään 15 kuljettajaa. Veteraaneista noin viisitoista on ajanut myös joka kilpailussa Open - luokassa. Tärkeä osa kilpailun järjestämisen mahdollisuuksia luovat osallistumismaksut. Jos aiemmin tuplalähtöjen ajaminen on maksanut 70€, ei yhden lähdön osallistumismaksu voi olla yli 50€. Alla olevan esimerkkilaskelman (Sjk 2017), kertyy kilpailunjärjestäjälle 1290€ vähemmän osallistumismaksujen muodossa jos säännöt muutetaan edellä suunnitelluiksi.

Esimerkki 2017:            Suunnitellut säännöt:
Veteraanit   14 x 50 = 700            700
Open A   23 x 70 = 1610         x50   1150
Open B   18 x 70 = 1260         x50   950
Lites A   13 x 70 = 910         x50   650
Lites B   8 x 70 = 560          x50   400      
         Yhteensä       5040        Yhteensä   3850

                         + Piikkiluokka(10kpl)   500
Vähennetään 12 x 50 (Vet. ei os.oik. A/B)   600
                             Yhteensä       3750

Katsojan kantilta:

Ajojärjestyksellä ei ole yleisesti ottaen katsojan kannalta suurta merkitystä, koska harva katsoja kiertää koko jääratasarjaa. Kilpailun seuraamisen kannalta alle kymmenessä kierroksessa on järjestys suurimmalta osin muotoutunut ja vähemmän ajettu rata mahdollistaa eri ajolinjojenkin seuraamisen. Auraustaukojen tehokkuus (kalusto ja miehistö riittävä) sekä radantarkistusten ja muiden katsojan  kannalta oheistoimintojen nopeuttaminen palvelee yleisöä. Taukojen ajan kuulutus on toimittava ja erityisesti toivottavaa olisi, että yleisöä ohjataan vierailemaan avoimella varikolla tapaamassa kuljettajia ja tiimejä. Näin nykysäännöinkin on tarjottavissa katsojille tiivis kilpailutapahtuma neljään tuntiin, joka voisi alkaa totuttua aiemmin, esimerkiksi 11.30. Kilpailulähtöjen vähentämisellä tuskin saadaan lisää katsojia.

Kilpailijan kantilta:

Kiertävä ajojärjestys on todettu oikeudenmukaiseksi. Veteraanien mahdollisuus osallistua muihinkin lähtöihin on tuonut virtaa varttuneempiin kuljettajiin ja osallistumisinnokkuus on luettavissa lähtöluetteloista. Järjestelmä on nostanut näin osallistujamääriä tasaisesti. Yhdeksässä kierroksessa on jono useimmiten jo muodostunut ja kierrosmäärän lisääminen ei tuo tähän todennäköisesti lisäarvoa. Jos ajetaan pitkiä eriä, radan kuluminen muodostaa hilettä ja käytettävä osuus radasta pienenee huomattavasti. Urien ja hileen muodostuminen ei paranna kuljettajaturvallisuutta.
Mielestäni voimassa olevat säännöt mahdollistavat saman pyörän järkevän hyödyntämisen kolmessa lähdössä.
Pitkien matkojen päähän lähdettyäni ajan mieluummin tuplalähdöt yhden sijasta.

Nyt kuljettajat mielipide esille, kun sen aika on!

Janne Rantala
0405514313
tallennettu
jouni.ra
Pro
****
Poissa Poissa

Viestejä: 50


YaBB 1G - SP1 on Kuningas!


« Vastaus #23 : 01.10.17 - klo:18:52 »

Viimme talvena tuplalähdöt oli se juttu miksi lähdettiin kauemmaksikin porukalla katsomaan kisoja. Ja uskoisin hyvin suunniteltuna auraus ei kauaa kestäisi . Esim.seinäjoki. tais kisat olla pakettis 3-4 tunnissa.
T. Jouni Rajalampi
tallennettu
Niclas Pöytälaakso
Jäsen
***
Poissa Poissa

Viestejä: 23


« Vastaus #24 : 01.10.17 - klo:19:22 »

Nyt on tärkeää aktivoitua keskusteluun.

Ratasääntöjen tuleminen takaisin on äärimmäisen tärkeää turvallisuuden takaamiseksi. Tuossa radan lyhentämisessä/leventämisessä on ideaa niin kuljettaja turvallisuuden kuin auraamisen kannalta. Kuitenkin kierrosmäärä asiaa en noin laajalti lähtisi muokkaamaan. Yli kymmenen kierroksen erissä on rata jo kulunut todella kovasti mikä ei paranna turvallisuutta. Pitäisin muutenkin harjauksen idean tärkeänä lajin turvallisen nopeuslaji-statuksen pitämiseksi.
Jääradassa on mielestäni kysymys startista-maaliin hektisestä ja nopeatempoisesta lajista. Erien pidentäminen noihin yli 10 kierroksen pituuksiin muuttaa lajin hengen aivan täysin. Kyseessä nopeuslaji, crosscountryt yms. Erikseen.

Aika-ajoissa - A-luokka karsinnoissa on ideaa lähtöjen laadun takaamiseksi. Vauhti on silloin kova niin A-luokassa kuin B-luokassa. Nopeat A-kuskit Beessä kehittävät B-luokan kuskeja. Olisiko 450b kahden erän kuskitkin jaettava aika-ajolla nopeaan ja hitaampaan ryhmään. Näin nopeammat ajaisivat A-miesten kanssa.

Mainittu Kiinteä ajojärjestys ei varmasti miellytä kaikkia. Tympeintä tietenkin osallistujilta isoimmalla luokalla eli JR450B, jossa ajettaisiin aina viimeisenä kuluneella radalla ja todella hileisellä. Kiertävä järjestys on ollut reilu, kaikkien luokkien päästessä vuorollaan kuluneelle ja vuorollaan puhtaalle radalle.

Kiinteä aikataulu päivälle on hyvä asia, mutta sopii lajin luonteelle vain sovelletusti. A-luokkien tulee ajaa harjatulla radalla ja radan harjaaminen kestää sen mitä se kestää. Mielestäni putsausta ei voi aikatauluttaa niin että se jätetään puolessa välissä putsausta kesken. Tämä on äärimmäinen turvallisuus riski.

Lajin kehitys katsoja ystävälliseen suuntaan on tärkeää, mutta sitä ei voida tehdä kuljettajien pois jäämisen kustannuksella. Jääradan katsojamäärien nostaminen vaatisi ennen kaikkea laajaa sarjan markkinointia. Tällä hetkellä osa kilpailuista on pidetty melkein salaa, mikä ei helpota yhteistyö kumppanuus kuvioiden luomista, eikä ylläpitoa.
En siis usko, että kiinteällä kilpailu aikataululla saadaan kalastettua valtava yleisömäärä, ennemminkin pidettyä samat innokkaat katsojat kuin ennen ja muutama mahdollisesti pysymään kauemmin.
Sarjaa pitäisi ennemminkin markkinoida nyt järjestelmällisesti näkyvyyden takaamiseksi. Olisiko järkevää luoda järjestäville kerhoille joku sosiaalisen median markkinointi ohje, jolla taattaisiin tietty perus näkyvyys? Ei vaatisi paljon, että homma saataisiin uudelle tasolle näkyvyyden puolesta.

Yksi asia mikä puhuttelee harrastajia on jatkuvuus. Joka vuosi ei ole järkevää koko lajia uudistaa. Kuitenkin kehitys on tärkeää ja tyytyväinen ihminen jarruttaa yhteiskuntaa.. Jne.

Ajatuksia on tärkeä vaihtaa ja kehittää yhdessä meille kaikille tärkeää lajia!

Terveisin,
Niclas Pöytälaakso
tallennettu
ATHracing
Pro
****
Poissa Poissa

Viestejä: 41



« Vastaus #25 : 01.10.17 - klo:20:44 »

Alla esitykseni helmikuusta 2017:Kysymys: Miksi tämä oli huono ajatus ja miksi lajiryhmä ei toiminut SML sääntöjen mukaisesti ilmoittamalla lajinousijat ajoissa. Muuten tiedustelen missä ne kaikki sponsorit ovat? Tällä markkinoinnilla tavallinen kaduntallaaja ei edes tiedä mikä on jäärata. Miksi sääntöjä pitää vaihtaa vuosittain? Onko niin että puhutaan varikolla kahden kesken ja sitten säännöt muuttuvat ensikaudeksi? On vaikeaa olla rakkaassa toiminnassa mukana kun säännöt muuttuvat:
A: Vuosittain
B: Epäloogisesti
Ostanpa uuden moottoripyörän. Miten rakennan sen kaudelle 2018 -ei harmainta aavistusta vielä 1.10 2017. Kuljettajat yrittävät taloudellisesti päästä edes lähtöviivalle rakkaudesta lajiin.
Lue alla oleva helmikuulta.
Nyt nuristaan, sori.

Moi!
Tarkoitus on avata keskustelu ja toivottavasti saamme myös kommentteja erityisesti kuskeilta. Meillä on kaikki hyvin kiitos vapaaehtoista työtä tekevät moottorikerhot ja lajiryhmä. Asioita voidaan ja pitääkin pyrkiä aina parantamaan.

Yleisestä aikajanasta seuraavaa: heti kauden päätteeksi kun asiat ovat tuoreessa muistissa esitetään asioita esim tällä foorumilla. Keskustelu sulkeutuu 1.4. Tällöin lajiryhmä saa toiveet kentältä ja ehtii valmistella mahdolliset sääntömuutokset/ uudistukset luonnoksen.
Sääntöjä ei ole syytä muuttaa muuttamisen ilosta vaan tarpeesta. Julkaistaan se kuten ennenkin -lajiryhmä tiedottaa- osiossa luonnoksena. Samalla ilmoitetaan luokkanousijat. Tämä tullee tapahtua 30.4 mennessä. Nyt alkaa spekulointi ja kommentit asiasta ja lajiryhmä viheltää tilanteen poikki esim 30.8. ja julkaisee säännöt jotka ovat kiveen hakattu 1.10. Tällöin saavutamme seuraavaa:
- Kaikilla on ollut aikaa tutustua luonnokseen
- Nurinan määrä vähenee
- Luokkanousijat tietävät asian
- Moottoripyörien rakentelu voi alkaa ilman arvaamisia tulevaisuudesta
- Varaosatoimittajat ehtivät varautumaan

Tämän vuoden kamerasääntö taisi tulla puskan takaa alkaen SML tasolta mutta aikaisempina vuosina on tullut erinäköisiä muutoksia juuri ennen ja jopa kesken kautta. Tämä aiheuttaa seuraavaa:
- Varaosatoimittajat eivät välttämättä ole ajan tasalla
- Mekaanikot eivät ole ajan tasalla ja kyselyt varikolla saavat jopa ikäviä piirteitä
- Katsastajatkaan eivät aina ehdi mukaan

Tätä tarkoitin kohdalla yleinen aikataulutus vuositasolla ja säännöstö. Asiat ei tule silmille ja kaikki tietää missä mennään.

Juniorityöstä seuraavaa:
Jotta juniorityötä voidaan suorittaa pitää olla junioreita.
Työ alkaa siitä että tarkastetaan kohta kilpailijoiden ikä. MX ikäryhmät voidaan kopioida käytännössä suoraan. Nyt ajetaan vähän yli-ikäisenä ja ehkä jotain muuta lajia koska siellä pääsee nuorempana ajamaan "kovempaa". 1v ero on nuorissa iso.
Järjestetään kansallinen ajoviikonloppu. Mallia voi ottaa Kuhmolaisista jotka järjestivät usean vuoden ajan ajoleirejä junioreille. Luokkina oli 50, 65, 85 ja 125/250 joista viimeksi mainittu ryhmä oli pienin. Kokonaisvahvuus leireillä oli muistaakseni n. 35 junioria.
Tähän ei tarvita varsinaisesti rahaa vaan tahtoa ja tekijöitä. Esim seuraavasti:
- 1 pääorganisaattori (liitosta)?
- kaikki kerhot
- A kuskit kouluttaa
- Ennen kilpakautta
- keskeinen rata jonne on pitkä matka kaikkialta
Olen varma siitä että kerhoilla on halua puhaltaa yhteen hiileen tässäkin asiassa. Kilpailut erikseen.
Päätökset samanaikaisesti kun järjestetään kilpailunjärjestäjien palaveri
A-kuskeja kouluttajiksi löytyy kerhoista varmasti ja päävetäjälle saataneen anottua jonkinlaiset korvaukset liitosta.
Junnujen lähtö voi olla myös näytöstyylinen kuten Seinäjoella nähtiin. Pääsee kuljettajat esiintymään.

Markkinointi:
- Laine otti esimerkillisen askeleen tässä
- MP messuille pyörä näytille ja lehtisiä. SML:n yhteyteen?
- Syksyiseen tampereen supercross tapahtumaan samoin. Minnekkä sinne?
- Kerhot ovat tähän asti (2 viikonloppua) hoitaneet paikallisen markkinoinnin hienosti
- Ennen kautta valtakunnallisiin harrastajalehtiin ilmoituksia (maksaa).
- Lajiryhmään nimetään markkinointivastaava

Tässä mietteitä toistaiseksi, nyt ajatus alkaa pätkii enemmän kuin tavallisesti joten ensi kertaan.

T: T. Hasan
« Viimeksi muokattu: 01.10.17 - klo:21:04 kirjoittanut ATHracing » tallennettu

Ceriffi 450
Kunniajäsen
*****
Poissa Poissa

Viestejä: 113


Jäärata on nastaa!


« Vastaus #26 : 01.10.17 - klo:21:15 »

Moro,

Jos heittäisin ex-kuskina jotain ajatuksia.

Aikanaan kun tuplalähdöt tuli en tykännyt ajatuksesta, enkä oikein koko aikana tykännyt kun ajoin. Taitaa olla kuitenkin niin, että suurin osa kuskeista niistä tykkää, ja sehän on pääasia. Toki loppuaikana siihen alkoi itsekin tottumaan ja joskus se toinen lähtö oli parempikin. Suurin asia mikä tulee huonona tästä muutoksesta mieleen on juuri muutos. Viime vuosina sääntöjä on muutettu todella paljon monena vuotena ja ajankohta luokkaa marraskuu.

Jos ajojärjestys on kiinteä, se karsii varmasti paljon kuskeja ja juuri siitä luokasta, josta taitaa tällä hetkellä tulla eniten uusia harrastajia, eli JR 1B:stä. Muistaakseni n. 10v sitten vetskut ajoi aina viimeisenä, olisiko saatavilla sieltä mielipidettä kuinka kivaa oli? Oli aikataulu kiinteä tai ei, totuus on se, että toisissa paikoissa harjaus toimii ja toisissa ei ja se on asia mistä aikataulua ei saa kiristää.

Jotain on selvästi tehtävä lajin eteen. Tuplalähdöt saa lajin tuntumaan halvemmalta jos laskee hinnan per ajettu aika ja se varmasti houkuttelee uusia harrastajia. Katsojan kannalta kaksi lyhyempää erää näyttää paremmalta kuin yksi pidempi. Toki siinäkin on selvä pointti, että joskus erät ovat todella lyhyitä. Katselin vanhempia tuloksia n.2010 vuodelta ja silloin erät olivat vielä pari minuuttia lyhyempiä, joten kehitystä on tapahtunut. Hyvä erän pituus voisi olla n. 10 min? Ja oliko se nyt huono, että sai ajaa vetskuis ja A/B samas kisas? Toi hyvin ilmoittaumisia kerhoille. Jos sitä muuttaisin niin A-kuskit pois vetskuista  Virnistää

A-luokan jakaminen kahtia on tavallaan toimiva ajatus, mutta jos sellainen sääntö olisi ollut jokunen vuosi sitten niin uskon, että hommat olisi loppunut siinä vaiheessa kun olet noussut A-luokkaan ja vielä kaksi kautta ajat B: n lähtöjä. Ja samaten aikanaan beessä oli tärkeää päästä pytyille. Nyt jos siellä on joka kerta vaikka 5-8 A-kuskia niin B:n miehet saa unohtaa palkintosijat, paitsi ne jotka on hitaammassa lähdössä. Siinä on tietenkin nuo Niclaksen mainitsemat hyvät puolet, mutta myös muutama ongelma.

Tuollaisia nyt tuli yhtäkkiä mieleen.



T: Herman Kenkkilä
tallennettu
Wehnä
Pro
****
Poissa Poissa

Viestejä: 60

Lajiryhmän jäsen


« Vastaus #27 : 01.10.17 - klo:21:34 »

No niin alkoihan sitä kommenttia tulemaan Hymyilee

Kilpailunjärjestäjän näkökulma on todella tärkeä. Koska ajajat ovat maksaneet sirkuksen niin kaikki halutaan pitää mukana, ymmärrän täysin tuon. Uskon kuitenkin, että maksavaa yleisöä on mahdollista saada lisää katsomoon kun asian eteen tehdään hieman töitä.

Seinäjoella on ollut hyvät kisat. Tiivis ja nopeatempoinen paketti, joka kesti reilu 3 tuntia. Rata oli tietääkseni alle 2km ja se mahdollistaa nopean harjauksen. Nykyisellä ajojärjestyksellä harjaukset on pakko venyttää kolmen luokan välein, että päivästä selviydytään edes jotenkin valoisan ajan rajoissa.

Mutta se yleisön näkökulma. Mä olen eri mieltä tuplalähtöjen kiinnostavuudesta. Vain tosi fani tai kuljettajan lähimmät kaverit jaksaa katsoa kaikki lähdöt. Tällaisia yleisön joukosta löytyy ehkä muutama kymmenen ihmistä. Valtaosa on lapsiperheitä tai muuten tapahtumasta kiinnostuneita.

Tavan katsojat eivät erota onko radalla pikkunelari vai 450, molemmat pörisee samalla tavalla. Uskoisin, että he katsovat kisoja pari tuntia ja lähtevät kotiin. Lukevat ehkä tulokset netistä jos jaksavat. Jäärata tarjoaa tällä hetkellä noin 10 lähtöä samanlaista pörinää ja joka välissä aura-autoja. Mitä sitten jos jossain välissä ajettaisiin esim ralliauto vastaan jääratapyörä time attack? Luulen että siitä riittäisi puhuttavaa vielä seuraavallakin viikolla. Yhden lähdön kisat antaisivat mahdollisuuden oheistapahtumille. Ilman markkinointia ei yleisöä tosin tule vaikka mitä tekisi.

Jäärata on nopeuslaji ja se on sitä edelleen vaikka erä kestäisi max. 15min. Ajajien kestävyyttä mitattaisiin edes hieman muutaman viimeisen kierroksen aikana. Nyt kisa loppuu kesken ennen kuin fysiikka tulee millään tavalla mukaan. Nyky nelarit on niin helppoja ajaa, ettei ajajien kesken tule tarpeeksi eroja kärkiryhmässä. Kukaan ei tee virheitä niin ohituksia ei tule.

Hyvä kun kirjoitatte kommentteja aiheesta Hymyilee

Kari Vehniäinen
tallennettu

Tommi
Kunniajäsen
*****
Poissa Poissa

Viestejä: 141



« Vastaus #28 : 01.10.17 - klo:22:21 »

Noniin nythän alkoi keskustelua tulemaan Hymyilee

Olen hyvin pitkälti samoilla linjoilla Niclaksen ja Rantalan kanssa.

Mielestäni ehkä tärkein juttu on saada se auraus oikeasti toimimaan. Eli oikeanlaista kalustoa riittävästi paikalla. Niiden käyttäjät pitää olla osaavia ja homma hyvin johdettua. Ihan liian usein näkee että kaikilla auramiehillä ei oikein ole tietoa mitä pitäisi tehdä ja miten. On kyllä sitten niitäkin kisoja missä näkee että kaikki on ennalta hyvin suunniteltua ja jokainen tietää mitä tekee ja milloin. Silloin homma käy nopeasti ja tehokkaasti. Radan muodolla on myös paljon merkitystä miten nopeasti auraus sujuu. Pitkät ja jyrkät mutkat ovat hitaita ja hankalia aurata tavallisella auralla. Toki myös profiili vaikuttaa paljon siihen miten runsaasti radan kulumaa ja hilettä tulee. Sitten on vielä muuttujana kelit joille ei voi mitään. Ne ovat mitä on ja joskus se aiheuttaa väkisinkin viivästymisiä. Tästä pääsemmekin siihen että kuten joku jo aiemmin mainitsikin että mielummin kuitenkin tehdään rada valmiiksi ja turvalliseksi kuin että katsotaan kellosta että aika loppui se oli tässä. Kiinteä aikataulu olisi kyllä mukava mutta onko se käytännössä mahdollista lajissa jossa on näin paljon muuttujia onkin sitten eri asia.

Taas kuten jo aiemmin sanottiinkin tärkeintä päivän venymisen estämiseksi on saada sitä aurakalustoa riittävästi. Harjakoneiden käyttöä ristiin onkin suoritettu mikä on erittäin hyvä asia. Ennen niitä ei ollut kuin muutama mutta nykyään taitaa useimmilla kerhoilla olla harjakalustoa. Niiden käyttämisestä eri kisoissa kannattaa järjestäjien kesken käydä keskustelua ja jotain porkkanaa niille ketkä niitä viitsivät kuljettaa kisapaikalle.

Yleisölle pitäisi olla jotain muutakin tarjontaa harjaustauon ajaksi kuin makkaran myyntiä. Onko ideoita? Joskus  ennenmuinoin oli konnevedellä kiihdytyspyörällä näytösajoa sun muuta. Viime talvena ihmettelin miten vähän varikolla näkyi katsojia. Ennen katsojat tulivat kovasti kyselemään ja turisemaan piltuihin. Varmasti on tylsää jos jää katsomoon tuijottamaan hitaasti eteneviä auroja. Eikö katsojat enää ymmärrä että varikko on kaikille avoin? Käsiohjelmaan ja kuulutukseen vaan kovasti infoa että varikolle katsomaan pyöriä ja jututtamaan kuskeja.

Mitä itse olen katsojien ja joidenkin kuskien kanssa asiasta puhunut niin vähän pitkiä lähtöjä ei ole hyvä. Perusteluna se että pitkässä lähdössä erot kasvavat ja letka pitenee. Tällöin mies miestä vastaan kamppailuja tulee vähemmän ja homma menee siihen että pyörät tulevat 200m välein radalla. Enemmän sopivan mittaisia intensiivisiä lähtöjä on jännempi niin katsojalle kuin kilpailijallekkin. Endurance ei ole yleisölaji Iskee silmää

Sitten kun mietitään tarkemmin asiaa kuljettajan kannalta. No kuskejahan on tavallaan kahta sorttia. Niitä jotka ajavat täyden sarjan ja niitä jotka ajavat vaan yksittäisiä kisoja. Sellaiset kuskit joilla on hieman paksumpi lompakko ja ajavat koko sarjan varsinkin mitallin kiilto silmissä ei ehkä ole niin väliä sillä että montako lähtöä he tavallaan ajavat ja paljonko saavat rahalle vastinetta. Siinä vaiheessa tilanne ja näkökulma onkin hieman toinen jos omistat ohuemman lompakon tai ajat vain yksittäisiä kisoja. Moni alkaa varmasti jo miettiä kisaan lähtemistä. Rahan sijoittaminen yhden lähdön ajamiseen alkaa olla jo aika riski. Lähtö voi mennä niin monen muuttujan takia pilalle. Oman tai muiden aiheuttamana. Se ei paljoa naurata kun olet ensin ajanut monta sataa kilsaa, mahdollisesti yöpyminen, ponderivuokra, ilmoittautuminen, lisenssi, renkaat jne... sitten esim joku muu kilkaa sinut ekassa mutkassa kumoon. Tämä jos sattuu vielä uudelle aloittelevalle kuskille saattaa homma jäädä tähän. Nyt kun lähtöjä on ollut kaksi niin saa sentään sen toisen mahdollisuuden. Meidänkin kerhosta tuli viime talvena monta uutta kuskia. Ekoissa kisoissa heillä oli sattumaa ja tapahtumaa. Oli mukavana nähdä miten kaverit oikein puhkuivat intoa toiseen lähtöön kun ekassa oli hieman jäänyt hampaankoloon. Tilanne olisi ollut aikas toinen jos lähtöjä olisi ollut vain yksi.

Eli yhteenvetona, pelkään että moni jättää lähtemättä jos tuplalähdöt poistuvat.

Mikä tuon piikkiluokan tilanne on? Varmaankin on kartoitettu onko tulijoita? Jos kuskeja ei ole montaa niin voivatko ajaa mahdollisesti Litesin kanssa samassa lähdössä? Siellä kun ei viime talvena ainakaan ollut kuskeja ruuhkaksi asti.

Mielestäni kiertävä ajojärjestys on ollut reilu kaikkia kohtaan. Katsojille sillä tuskin on suurtakaan merkitystä.

Tommi Turunen
tallennettu

Kaikki osat saa käymään, toisissa vain on suurempi toleranssi!
paperimies
Jäsen
***
Poissa Poissa

Viestejä: 35


Jäärata on nastaa!


« Vastaus #29 : 01.10.17 - klo:22:52 »

Iltaa!

Olen jo pitkään odottanut sääntöluonnosta kerhon ja itseni puolesta. Hienoa että ollaan saatu noinkin paljon keskustelua aiheesta. Minulle on herännyt erittäin paljon kysymyksiä ja eriäviä mielipiteitä. Hymyilee Ja ettei tämä tule yllätyksenä niin vastaan omana itsenäni, enkä kerhon puolesta. Minulla on vain näkemystä kaikista osaalueista (katsojana, kilpailijana ja järjestäjänä (useana vuotena mukana kerhon toiminnassa ja järjestämässä kisoja)).

Kilpailunjärjestäjän kannalta:

Kerhon tuloksen kannalta tuplalähdöt oli menestys!!! Kerhomme teki viime kisoissa parhaan tuloksen tällä vuosituhannella. Jos kilpailulähdöt pudotetaan viime kerran 11 vain 7. On viivan alle jäänyt positiivinen tulos huomattavasti pienempi (melkein 2000€). Se että lähtöjä vähennetään, niin se ei ainakaan lisää katsoja tai kilpailija määriä. Päinvastoin! Se että olin viime talvena hoitamassa (keksin että myös B-luokat ajaa tuplalähdöt, josta muutkin kerhot ottivat mallia). Sain lukemattomia määriä positiivista palautetta ja usean uuden ensikertalaisen viivalle! Muutama vuosi sitten Oriveden moottorikerholla oli vain 2 omaa kuskia. Viime talvena meitä oli noin 15 omaa kuskia viivalla, jotka ajoi vielä useammassa lähdössä. Uskoisin että tästä syystä meidän kisoissa oli ENNÄTYS YLEISÖMÄÄRÄ! Näki paikallisen kerhon kuskeja useassa eri lähdössä. Jännitettävää koko rahan edestä. Koko ajan kerhoomme liittyy uusia kuskeja ja harrastajia Hymyilee Ollaan siis jossain asiassa onnistuttu melko hyvin. Iskee silmää

Mieleeni juolahti useita kysymyksiä: Jos kilpailu alkaa jo klo 11. Moneltako harjoitukset/aika-ajo? klo 9? (jos harjoitukset alkaa klo 10 ja kilpailu klo 11, niin järjestäjällä on melko kova kiire saada rata kuntoon ennen h-hetkeä) En muista salliiko edes meidän ympäristölupa moista... Se että jos kilpailupäivää tiivistetään ja lyhennetään, uskoisin että kioskit myyvät vähemmän makkaraa ja muita virvokkeita. Myynti hidastuu vasta puoli tuntia ennen kisan päättymistä. Se että harjaustauoilla on palkintojenjako ja kuljettaja haastatteluja, ei ihmisillä ole tylsää syödä makkaraa ja juoda kahvia. Kuka edes seuraa penkalta harjausta? (huumoria huumoria) Hymyilee leveästi Meidän kisoissa harjaus pelas melko hyvin. Jatkossa vielä annetaan radiopuhelimet harjamiehille niin säästytään epäselvyyksiltä ja säästetään ajassa useita minuutteja. Iso kiitos harjakoneen vuokraajille! (ilman teitä ei oltais oltu noin nopeita). Viime talvena sain muutamia (melkein 10) yhteydenottoja kisapäivän kestoon liittyen. Kysyttiin että kannattaako paikalle enään tulla klo 14 tai klo 15.

Onko otettu selvää etukäteen että montako jr125 kuskia olisi tulossa jäälle kilpailemaan? Montako pitää tulla että lähtö ajetaan? Meidän kerhossa ei tietääkseni ole yhtään. Ellei sit jostain kivenkolosta löydy... Ideana hyvä jo pelkästään äänien puolesta Hymyilee leveästi Ajattelen vain kerhon taloutta (koska elinehto kisojen järjestämiselle!)

Radan leveys ja pituus... Jos radan leveyttä ja pituutta pikkusen kavennetaan = säästetään aikaa harjauksessa (joo joo tiedetään että se turvallisuus kärsii!) Harjakoneella joudutaan tekemään useita ylimääräisiä vetoja että saadaan rata täysleveäksi (tarkoitan turva-alueita ja reunoja missä ei kukaan ole kilpailupäivän aikana ajanut. Ellei ole tullut pahaa ajovirhettä tai väistöliikettä). En osannut tämän paremmin selittää mitä hain takaa. Orivedellä vaikuttaa rajusti jään paksuus että saadaanko kaupungin tehokkaita harjakoneita jäälle = harjauksissa olisi mennyt melkein tupla-aika, koska rata oli pitkä ja leveä (toisaalta rata ei juurikaan kulunut...) Nää on näitä ikuisuus kysymyksiä. Tarvii olla ennustaja että joulukuussa tietää helmikuun lopun jää-, ja lumitilanteen rataa suunnittelussa ja ensimmäisiä aurauksia suorittaessa.

Näkemykseni on että mennään viime talven säännöillä ja lähtömäärillä. Saadaan kerholle parempi talous = parempi ja enemmän kalustoo, parempi rata ja nopeammin, enemmän harrastajia, enemmän kilpailijoita ja sitä rataa.

JR125 harrastajat mahtuu helposti JR LITES B-luokkaan. Muutenkin liian vähän kuskeja tässä luokassa. Vaikka mulla 250cc nelari oli alla, olin silti VIIMEINEN molemmissa Oriveden lähdöissä Hymyilee leveästi Kyllä sielä piikkiselläkin pärjää sen mitä harrastajan tarvii.

Katsojan kantilta:

Sitä en ole koskaan ymmärtänyt että miksi kilpailupäivän pituus pitää määrätä katsojan kannalta sopivaksi. Katsoja saa tulla ja lähteä silloin kun se haluaa. Joku katsoo yhden lähdön ja osa kaikki. Olen kiertänyt useissa eri kisoissa katsojana. Koskaan ei ole päivän pituus haitannu. Olen kierrelly varikolla ja jutellu kuskien kanssa. Ymmärrän sen että jos harjaus oikeasti venyy pitkäksi, ei hän se kivaa ole kenenkään mielestä. Kilpailujärjestäjä yrittää varmasti parhaansa. Katsojana haluan ennemmin katsoa 11 lähtöä kuin 7. Olenko harvinaisuus/erilainen katsoja? Katsojana enemmän lähtöjä=enemmän katsottavaa.

Kilpailijan kantilta:

Muutaman paikallisen jääratakisan ajaneena b-luokassa, tykkäsin kovasti kahdesta lähdöstä. Jos iso pyöräni olisi ollut kunnossa olisin ajanut neljä lähtöä. Kertalisenssistä enemmän hyötyä ja muutenkin päässyt enemmän ajamaan. Kilpailutilanne on kumminkin täysin eri kuin treenata rataa 500 kierrosta talven aikana. Nyt kun olen toisen pyörän myynyt pois (osaltaan siksi että on tuplalähdöt. Uskon että moni muukin on siirtynyt yhden pyörän taktiikkaan), tulevana talvena on tiedossa vain yksi kisalähtö. Se ei ainakaan nosta minun kiinnostusta lähteä muualle ajamaan kilpaa. Se että yhden lähdön ajaminen tulee tosi kalliiksi (kertalisenssi, matkat, osallistumismaksu ja ym ym) ja jos huono tuuri käy että vaikka rengas puhkeaa ekalla kierroksella. Olis mahdollisuus ajaa toinenkin lähtö. Olen kuullut monelta, että kiinnostus muualla kilpailemiseen hiipuu roimasti jos on vain yksi kilpailulähtö.

Kiinteä lähtöjärjestys on toisaalta hyvä toisaalta huono... Ehkä ennemmin se vaihtuva kuskien mielenkiinnon säilymisen vuoksi.

Ehdotan aika-ajoja JR OPEN luokkaan. A-luokasta 20 nopeinta --> A-luokkaan ja loput B-luokkaan. B-luokassa yht. 20-25 nopeinta --> B-luokkaan ja loput n.20 (C)-luokkaan (tai B2-luokkaan). Näin saadaan kolme tosi tasaväkistä luokkaa. B-luokassa ja B2-luokassa olisi saman verran ajajia. Ja B2-luokassa (tai olisko se sitten C-luokka) ei jaettaisi nousupisteitä. Nyt kun nykyaikainen ajanotto sen mahdollistaa samaan rahaan ja vielä realiajassa Hymyilee leveästi

Jos veteraanit ei saa ajaa myös A tai B-luokissa. Veteraani luokassa osallistujamäärä putoo varmasti usealla kuskilla. EI HYVÄ!

Lähtöjä vähentämällä ja kierroksia lisäämällä en näe suurempia hyötyjä. Laji kumminkaan ei ole "ns" kestävyyslaji vaikka rankkaa puuhaa onkin. Hymyilee


Paljon jäi varmasti sanomatta... Toivottavasti kaikkien mielipiteitä kuunnellaan, eikä toi ensi kauden ehdotus ollu lopullinen! Jos haluatte niin saan meidän kerhosta 20 uutta kommentoijaa ja tuplalähtöjen puolestapuhujaa tänne sivuille! Ollaan tästä jo pitkään yhdessä keskusteltu.

Ystävällisin terveisin Henri Kolu OrMK Pj
044-3261543

tallennettu
termospullo
Jäsen
***
Poissa Poissa

Viestejä: 11


« Vastaus #30 : 02.10.17 - klo:00:00 »

Alotin harrastuksen viime talvena monen vuoden tauon jälkeen uudelleen ajamalla yhden kilpailun. Pääsin kokeilemaan ensimmäistä kertaa tuplalähtöjä ja tykkäsin kovasti. Tarkoitus oli tulevana talvena kiertää useempia kilpailuita luokassa open b. Luettuani sääntöuudistuksista, ei kilpailuinto ole enää yhtään niin kova. Ei ihan hirveesti houkuttele lähtee toiselle puolelle suomee ajamaan yks lähtö ja sekin joka kilpailussa ihan viimesenä mahdollisimman paskakuntosella radalla. Eli täälä kannatetaan tuplalähtöjä ja kiertävää lähtöjärjestystä
tallennettu
Marko Laine
Kunniajäsen
*****
Poissa Poissa

Viestejä: 708

Tulospalvelu Team Laine


WWW
« Vastaus #31 : 02.10.17 - klo:17:18 »

Sanonpa minäkin oman mielipiteeni ja heitän lisäksi pari muutakin ajatusta.

Eli päivä on käytännössä joka kisassa yhtä pitkä. Tuo 12 lähtöä on mahdollista toteuttaa, jos erät eivät ole liian pitkiä. Ratkaisevassa asemassa on tuo auraustauko ja sen hyödyntäminen, kuten on jo aiemminkin moneen kertaan todettu. Kun rata on leveä, se parantaa turvallisuutta ja lisää ajolinjoja. Ylipitkästä radasta taasen ei ole kuin haittaa. Ne aura-autot joutuvat ajamaan myös ne pitkät suorat, vaikka aurattavaa ei olisikaan. Tuohon nopeaan auraukseen / harjaukseen olisi hyvä tehdä ohje, jota jaettaisiin etukäteen kisapaikkakunnille. Eli suunnitelma miten homma tehdään ja myös ne vain kisaan värvätyt auramiehetkin saisivat etukäteen suunnitelmat nähtäväksi. Uskon että kalustoa saa riittävästi, joten siitä sen ei pitäisi olla kiinni, vaan sen tehokkaasta käytöstä.
Sitten se kommunikaatio kisaorganisaation välillä. Eli riittävästi radiopuhelimia niin kilpailun johdolle, tulospalvelulle, ensiavulle, auramiehille, lähdönjärjestelijöille jne. Sellaisia kuulokemallisia mitkä kuuluvat myös pyörien ajaessa ohi. Ja nekin olisi hyvä testata etukäteen että kaikki oikeasti toimii.

Oma kantani tuplalähtöihin on erittäin iso suositus. Se että kuskit haluavat ajaa, niin myös ne tukijoukot haluavat nähdä menestystä. Eka meni pieleen, niin aina on se mahdollisuus voittaa toinen. Tai ekasta tuli voitto, pystyyköhän se voittamaan toisen... Ja mitä tulee sitten sarjapisteisiin. Jos esim. yksi tai  kilpailupaikkakunta(a) peruu, niin silti eriä kauden jälkeen on riittävästi ettei SM:ää ratkaista yhden kisan perusteella tai nousupisteistä tule pelkkä hyvä arvaus.

Sitten tuohon omaan alaani liittyen. Eli markkinointi ja tulospalvelu.
Haluavatko kilpailunjärjestäjät että Team Laine jatkaa tulospalvelun toimittajana? Mikäli haluaa, niin siihen toki olemme valmiita, kun kaikki järjestäjät sitoutuvat mukaan. Hinta tulee edelleen olemaan kohtuullinen.
Nyt meillä on tuo moottoriohjattu kamera, jota Konnevedellä jo kokeiltiin, mutta sen käyttöäkin on jo ehditty harjoittelemaan että saadaan Livekuvaa, selostuksen kera, kisoista laadukkaammin. Myös Livetulokset ovat edelleen mukana.

Markkinointia varten meillä on olemassa www-sivusto, jonka osoite on helppo lajia tuntemattomankin muistaa ja jonne saamme kuskiesittelyt, pistetilanteet, livekuvan, yms. kaikki samaan paikkaan. Ovatko kuskit valmiita syöttämään omat tietonsa lajin hyväksi sivustolle? Palstatilaa ja erilaisia nettijuttuja viime kaudella jo saatiin hyvin ja siitä on hyvä jatkaa entistä paremmin.
Markkinointiin Team Laine voisi tarjota messutilaa Tampere Offroad Exposta, joka järjestetään 10.-11.11.2017 eli sopivasti ennen kauden alkua. Kyseisille messuille voisi tulla jotkut jääratakuskit esittelemään lajia ja koko sarjaa. Tämä tietysti edellyttää että kaikki kilpailupaikkakunnat ovat tiedossa, säännöt selvillä ja kenties jotain sarjasponssejakin tarjolla, jotka saisivat hyvän alun koko kauden mittaiselle näkyvyydelle. Meiltä jokainen löytää ainakin yhden sponsorin joka voi tulla tukemaan koko sarjaa, joten tämän palstan lukijoista yhteensä meillä pitäisi olla jo monta sarjasponsoria. Kiinnostuneet, messuille halukkaat, kuskit ja yhteistyökumppanit voivat ottaa yhteyttä osoitteella info@teamlaine.fi

Ja sitten vielä heitto... istumapaikat lämmityksen kera olis kova juttu jääradallakin. Toteutustapa vapaavalintainen... Iskee silmää
tallennettu

-- Marko Laine --
-- Team Laine --
shop.teamlaine.fi
e_ihalainen
Jäsen
***
Poissa Poissa

Viestejä: 38


Jäärata on nastaa!


« Vastaus #32 : 02.10.17 - klo:17:43 »

Moi,
Mielestäni juuri tämä tuplalähtö homma on tuonut positiivistä suuntausta lajiin, en lähtis vielä näillä perusteilla ottamaan pois toista lähtöä.
Yhteistyössä kaikkien kisoja järjestävien kerhojen kanssa auraus/harjaus lienee mahdollista toteuttaa ripeästi
(seinäjoella toimi hyvin)
Eikö kannattaisi katsoa kausi tai pari mihin suuntaan lähtee homma kehittyy ja muuttaa sitten sääntöjä jos on tarvis

Terveisin: Eetu Ihalainen Pihtiputaalta
Puh 0400-636404
tallennettu
Niclas Pöytälaakso
Jäsen
***
Poissa Poissa

Viestejä: 23


« Vastaus #33 : 02.10.17 - klo:17:52 »

Heitänpä väliin kommentin markkinoinnista!

On äärimmäisen tärkeää suunnatta energiaa sarjan esille tuomiseen, esim. luomalla aktiiviset jäärata sm facebook sivut. Kuitenkin kilpailun omien facebook sivujen luomisen pitää olla järjestäjän tehtävä. Järjestäjällä on mahdollisuus päivittää sivuille radan tilannetta, laittaa kuvia valmistuksesta sekä koittaa muilla tavoin hankkia paikkakunnalta katsojia. Viime vuonna oli sekaannusta Facebookissa kun Seinäjoen Moottorikerho loi sivun Seinäjoen sm-kisoista Faceen ja sinne ilmaantui jossain kohtaa toinenkin sivu ko. Kilpailuille. Ihmiset siis tykkäilivät kahdesta sivusta, joissa toisessa ei julkaistu materiaalia. Ei hyvä!

Eikö olisi hyvä luoda sarjalle oma sivu, jossa jaettaisiin sarjan isoja kuvioita ja kisajärjestäjien ylläpitämien kilpailukohtaisten sivujen ajankohtaisia julkaisuja. Jos kilpailunjärjestäjille saataisiin hyvä ohje omien kilpailujensa Facebook mainontaan, saataisiin näin ajanmukaisinta tietoa ja materiaalia sivuille. Kohtuullisen some näkyvyyden voi saada ilmaiseksikin, mutta muutaman kympikin panostuksella tietylle kohderyhmälle suunnattu julkaisu on näkyvyydeltään valtavasti suurempi!

Ajatuksia on hyvä pompotella.

Terveisin,
Niclas Pöytälaakso
tallennettu
rossipojat
Jäsen
***
Poissa Poissa

Viestejä: 18


« Vastaus #34 : 02.10.17 - klo:19:57 »

Moikka vielä
Hasanin kanssa samaa mieltä sääntöjen julkaisu ajankohdasta, syksy näin pitkällä ja sääntöjä ei kuulu,
Siihen piikkinä lihaan yht äkkiä tulee 125 luokan tekniset säännöt... kuullukkaa että on piikkiluokka tulossa.
Mikä määrä näitä piikki kuskejä on jäälle tulossa ja mikä syy ettei enää voi piikillä litesissä ajaa? Muuttuuko siinäkin moottorikoot??
Nämä asiat olis oikeesti pitänyt keväällä päättää, esim nyt on tiedossa mikä muuttuu motocrossissa ensikaudelle mx2 luokkaan, on muuten paljon helpompi suunnitella tulevaa ja kertoa kauppiaankin suuntaan ensi kauden suunnitelmat..ajatteko jäätä??? Crossia,kyllä.

Siitä yleisöstä sitten, kesällä katselin SM- motocrossissa lehtereiden suuntaan ja täytyypä sanoa että Karkkila ja yllättäen Alavus "ainoat" missä muitakin kuin huoltojoukot.
Kulujen takia varmaan pitäis saada yleisöä mutta itse kisathan pitäis olla kuskeille ja kilvanajolle, mikä se magneetti sitten vetää yleisön, ehkä joku paikallinen "Artsi Nyqvist" auraustaukojen aikana??? Täällä maalla riittää kun shellin paarissa vihjaa että huomenna ajellaan "Aki Ajon" kanssa niin ranta on väkee täynnä.
Juniorityöstä ei jaksa enää edes jatustaa....
t. Mika

tallennettu
Marko Laine
Kunniajäsen
*****
Poissa Poissa

Viestejä: 708

Tulospalvelu Team Laine


WWW
« Vastaus #35 : 03.10.17 - klo:11:17 »

On äärimmäisen tärkeää suunnatta energiaa sarjan esille tuomiseen, esim. luomalla aktiiviset jäärata sm facebook sivut.
Tuossa ne SM Jääradan Facebook-sivut ovat: https://www.facebook.com/smjaarata

Ei tarvita enää useampia. Se että tapahtumia voi lisätä ihan kuka vaan, ei ole millään tavalla mahdollista estää.
SM Jääradan sivuilla on tehty jokaiselle kilpailulle omat tapahtumat, jotta ei tarvitse mennä erikseen jokaisen kerhon sivuille etsimään sarjan tapahtumia, vaan ne löytyvät yhdestä paikasta. Sehän se koko sivujen idea onkin.
Sen lisäksi että meillä on jääradalle FB-sivut, niin täytyy muistaa että edelleenkään kaikki eivät ole FB:ssä. Tarvitaan muitakin markkinointikeinoja, joista tuo jalkautettu markkinointi on edelleenkin tärkeää. Ja tätäkin vaihtoehto me olemme sarjalle tarjoamassa. Se että kerhot markkinoivat omia kilpailujaan, on äärimmäisen tärkeää, mutta mikäli kukaan ei markkinoi koko sarjaa ja kaikkia sen kilpailuja, ei mikään edisty. Se että me olemme tehneet sitä talkoilla, ei varmasti ole keneltäkään pois, mutta uskoisin että siitä on jollekin jotain hyötyä kuitenkin ollut. Toki jos se yhdessä todetaan turhaksi, niin voihan sen poiskin jättää.
tallennettu

-- Marko Laine --
-- Team Laine --
shop.teamlaine.fi
Jarmo Niskanen
G-Moderaattori
Kunniajäsen
*****
Poissa Poissa

Viestejä: 738


Adventtisohjossa kynnetään juu...


« Vastaus #36 : 03.10.17 - klo:12:24 »


Hasanin kanssa samaa mieltä sääntöjen julkaisu ajankohdasta, syksy näin pitkällä ja sääntöjä ei kuulu,
Siihen piikkinä lihaan yht äkkiä tulee 125 luokan tekniset säännöt... kuullukkaa että on piikkiluokka tulossa.
Mikä määrä näitä piikki kuskejä on jäälle tulossa ja mikä syy ettei enää voi piikillä litesissä ajaa? Muuttuuko siinäkin moottorikoot??
Nämä asiat olis oikeesti pitänyt keväällä päättää, esim nyt on tiedossa mikä muuttuu motocrossissa ensikaudelle mx2 luokkaan, on muuten paljon helpompi suunnitella tulevaa ja kertoa kauppiaankin suuntaan ensi kauden suunnitelmat..ajatteko jäätä??? Crossia,kyllä.

Terve!

Vastaan lajiryhmän puolesta!

Piikkiluokka on UUSI luokka, joka tuodaan jäälle vuodelle 2018. Luokka ajetaan erillisenä, mikäli kuskeja on enemmän kuin 10. Muutoin luokka voidaan ajattaa JR-Lites luokan yhteydessä.

Mihinkään muuhun luokkaan EI ole tulossa muutoksia moottorikokoihin tai muihin teknisiin sääntöihin.

Jos pääluokkien teknisiä sääntöjä muutettaisiin, vaatii se aina ylimenokauden. Muutoksia EI ole tulossa.


Muuttuvat sääntökohdat ovat pääosin seuraavat:
- RATA ( leveys, pituus, turvallisuus)
- KILPAILUPÄIVÄN KULKU ( aikataulu, harjaus/auraus)
- AIKA-AJOT Open / 450 -luokkaan ( jaetaan porukka nopeuden mukaan eriin)
- AJETTAVIEN ERIEN MÄÄRÄ
- RADANTARKASTUS jA HYVÄKSYMINEN ( sanktio järjestäjälle, mikäli rata ei täytä SM-mittoja)
- LUOKITTELU ( kuljettajien luokittelu A ja B -luokkiin tulevaisuudessa, kaudella 2018 nykyisen luokittelun mukaisesti)


Miksi säännöt sitten valmistuvat syksyllä ? Jokaisen olisi hyvä muistaa, että tätä lajiryhmätoimintaa tehdään oman työn ohella, ilman palkkaa ja ilman kulukorvauksia. Sääntöjen suunnitteleminen vaatii kokoontumista, palavereita, pohtimista ja keskustelua useaan suuntaan. Tätä ei pysty aktiivisella kilpailukaudelle tekemään, joten sitä tehdään kesällä ja eniten alkusyksystä.

Lajiryhmätoimintaan voi aina ilmoittautua mukaan, jos talkootyö kiinnostaa.


Lajiryhmän puolesta:
Jarmo Niskanen ( lajipäällikkö)
tallennettu

Jarmo Niskanen
koottari
Juniori
**
Poissa Poissa

Viestejä: 1


« Vastaus #37 : 08.10.17 - klo:13:59 »

Moron!
Ite kuulun siihen kastiin, joka viime talvena herätteli jäärataharrastustaan henkiin.
Toivonkin, että ainakin tuleva talvi mentäisiin vielä vanhoilla säännöillä, eli tuplalähdöt & kiertävä lähtöjärjestys säilytettäisiin, niin viitsisi käydä muissakin kuin kerhokisoissa.

En ainakaan ole kuullut vielä yhdenkään harrastajan toivovan yhtä lähtöä helvetin paskaisella radalla.

Terveisin Heikki Lepo
tallennettu
Juke O
Kunniajäsen
*****
Poissa Poissa

Viestejä: 402

Jiäradan kahvankiäntäjä


« Vastaus #38 : 09.10.17 - klo:18:21 »

Tässä kun palautteita ynnäilee kiertävä ajojärjestys suurin toive. Toiseksi suurin toive ois B-luokille 2erää josta tulisi uusia harrastajia lajin pariin. Toteutus esim siten että 1-kierros kiertävänä ja lopuksi häntänä Bpieni ja Biso vuoroa vaihtaen eri kisoissa.
« Viimeksi muokattu: 09.10.17 - klo:18:24 kirjoittanut Juke O » tallennettu

Juge O
crf500
Juniori
**
Poissa Poissa

Viestejä: 1


« Vastaus #39 : 17.10.17 - klo:14:03 »

no minä kyllä olen sitä mieltä tästä yhdestä erästä jos sitä vielä pidennetään niin tavallinen lipunostaja ei pysy sitäkään vähää kärryillä missä menee kärkikuskit ja missä muut kun nytkin porukka venyy niin että kieroksella ohitellaan, ja se vasta pitkäveteistä katsottavaa on,
tallennettu
Sivuja: 1 [2] 3   Siirry ylös
  Tulostusversio  
 
Siirry: