Varikkokeskustelut
18.09.18 - klo:16:02 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:
 
   Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  

Sivuja: 1 2 3 [4]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Säännöt 2018  (Luettu 14583 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
ATHracing
Pro
****
Poissa Poissa

Viestejä: 47



« Vastaus #60 : 23.03.18 - klo:10:17 »

Me olimme pääsääntöisesti tyytyväisiä sääntöihin. Pitää muistaa että oli ne millaiset tahansa kaikkia ne ei koskaan miellytä. Lajiryhmä tekee pyyteetöntä työtä yhteiseksi hyväksi. Jos jotain haluaisimme viilata niin se on ajomäärä joka lienee kaikkia kuljettajia koskeva toive. Olimme Virossa jossa he aloittivat lajin puhtaalta pöydältä. Heillä on paljon opittavaa mutta kuljettajilta hyvää palautetta tuli kilpailuerän pituudesta (12min+2kierrosta). Rataprofiilista oltiin sekä puolesta että varauksellisia. Se muistutti enemmän kartingrataa joka oli syönyt hormooneja kuin meidän perinteistä jäärataa. Vaihtelu virkistää! Kun erässä saa ajaa pitempään niin ei välttämättä edes halua ajaa toista erää. Kierroksella ohitettavia tuli kyllä joka ei aiheuttanut mitään ihmeellisyyksiä. Toivon lajiryhmälle sitkeyttä ja en halua että ensi marraskuussa heräämme yllättäin taas täysin uusiin sääntöihin, vaan jatkuvuutta ja ennustettavuutta. Kiitos kaikille kaudesta!
T: T. Hasan.
tallennettu

jupukka
Jäsen
***
Poissa Poissa

Viestejä: 16


« Vastaus #61 : 23.03.18 - klo:21:32 »

onko kuvia ja tuloksia viron kisoista missään
tallennettu
ATHracing
Pro
****
Poissa Poissa

Viestejä: 47



« Vastaus #62 : 26.03.18 - klo:18:50 »

onko kuvia ja tuloksia viron kisoista missään


Tossa juttu, video ja tulokset<. https://www.moottoriurheilu.tv/suomalaiset-veivat-jaaratakokemusta-viroon-aslan-hasan-podiumille/
tallennettu

Mara
Pro
****
Poissa Poissa

Viestejä: 72

Prätkäni on hybridi:Polttaa sekä bensaa että kumia


WWW
« Vastaus #63 : 09.04.18 - klo:22:43 »

Moro.

Päättyneen jääratakauden alla muuttuneista säännöistä pari omaa mielipidettä ja huomiota varikkokeskustelujen ja radalla nähdyn perusteella. Sanotaan että kehitys loppuu tyytyväisyyteen, joten samalla tässä myös palautetta, johon kommenttejakin toivotaan.
Kuluneelle kaudelle tuplalähtöjen poistuminen ja esimerkiksi veteraanin kahden luokan ajomahdollisuuden poistaminen, suhteessa Sprint- lisälähtöihin, ei muuttanut kisapäivän läpivientiä juurikaan. Ratkaisevassa osassa oli edelleen rata ja sen huolto. Ajomäärä ja pisteiden keräysmahdollisuudet toki Sprintin myötä poistuivat ja osa näyttikin jättävän Sprint- lähtöjään ajamatta, vaikka olikin niihin ilmoittautunut. Itse kokeilin muutaman kerran Sprintiä ensimmäisenä kisapäivänä, kun reissussa kerran vielä kului (budjettiakin) seuraavaankin päivään. Ei yllättänyt, että Sprintissä ajaminen sujui paremmin ja kierrosajat jopa kohenivat varsinaiseen kisalähtöön verrattuna. Sprint siis olisi paikallaan oman kisalähdön alle.

Sääntömuutoksen yhtenä perusteena ilmaistiin kasvava osallistujamäärä, jota kuitenkin jäin kaipailemaan ja harmillista, että piikkiluokkaankaan ei runsain määrin nuoria kuljettajia saatu innostumaan. Vastaan tuli arkistoista muuten Oriveden osallistujakirje reilun kymmenen vuoden takaa, jossa painotettiin suunnitellun aikataulun noudattamista, kun osallistujia oli yli 200.

Aika- ajojen ja karsinnan tarkoituksena oli turvallisuuden parantaminen, mutta oudolle radalle ja aamun usein haasteellisiin sääolosuhteisiin päivän kovinta kierrosaikaa hakemaan lähteminen ei sekään ole turvallisin vaihtoehto, verrattuna aiempiin harjoituksiin, joissa saattoi hakea tuntumaa fiiliksen mukaan. Kireä ja lyhytkestoinen aika- ajon kamppailu ”kylmiltään” voi olla riski ja yhdessä vaikkakin vain yhdestä kohdasta haasteellisen rataprofiilin kanssa, tämä voi aiheuttaa kolhuja, josta ikävä esimerkki on tilastoissa kuluneelta kaudelta.

Kaudelle 2018 tehdyn sääntömuutoksen perusteissa mainittiin selkeyden lisääminen maksavalle yleisölle. Eli jos aiemmin ei jokainen yleisöstä pysynyt perillä, kuka ajaa ja millä numerolla tai sijoituksella, ei sääntömuutos helpottanut välttämättä kaikin osin seurattavuutta. A- ja B- luokkien B- finaalien yhdistämiset esimerkkeinä kun aiheuttivat jo kokeneemmille kuljettajillekin muuttuvine aikatauluineen hieman ymmärrettävyysongelmia ja jäipä ulkomainen osallistuja todella harmillisesti pois erästäänkin, mikä on ymmärrettävää jos ei kuulutuksia ymmärtänyt. Yhdistetyissä B- finaaleissa syntyvät vauhtierot koettiin myöskin riskiksi muutamassa tapauksessa, jossa penkat pölisivät, onneksi ilman suurempia loukkaantumisia.

Jääratatapahtuman markkinointiin ja imagon nostoon tarvitaan edelleen vahvempia työkaluja. Onko se sitten ”pomppulinnaa ja poniratsastusta” vai enemmän moottoripyörien pärinää, on varmasti sitten alan ammatti- ihmisten heiniä. Joka tapauksessa kilpailunjärjestäjän kannalta ainoastaan maksava yleisö (tai tuettu, ilmainen sisäänpääsy) on kannattavan ja mielekkään kilpailun järjestämisen ehto kuljettajien ja lähtöjen vähennyttyä.

Terveisin:
Martti Mäki- Jouppila




P.S.
Viron suunnalla on havaittavissa reipasta otetta jääratakulttuurin kehittämisessä ja paikalliset aktiivit ovatkin verkostoituneet niin kotimaassaan kuin Suomessakin sekä jääratakuljettajien, että muiden lajien harrastajien kanssa avoimesti, kehittääkseen lajiaan. Säännöt heillä ovat työn alla ja muun muassa harjakoneista on välitetty kuvia ja dataa etelänaapurin tekijämiehille.

Tallinnan kisa oli kokemuksena mieleenpainuva ja vaikkakin haasteelliset olosuhteet ja pitkät erät sopivat allekirjoittaneelle, olisi itsekkäästi ajatellen kyllä vaikka kierroksen lyhyempi kisaerä riittänyt, niin olisi ollut kotiin tuomisina pytty ja ehjä polven sivuside. Aslanin mainitsemat kierroksella ohitettavat aiheuttivat pitkässä erässä sen verran tilannetta, että kun hän ohitti kisakumppanimme kierroksella, kiinnittyi ohitettavan katse Aslaniin ja kyseinen kaveri vei allekirjoittaneelta vasemman lahkeen ja sheivasi karkealla otteella säärtäni, ennen kuin ehdin kokonaan ohi ”samasta reiästä”. Mutta jos mahdollista on, vastuksista huolimatta ensi vuonna Viroon uudelleen kulttuuri- ja kisareissulle. Heillä on muuten suunnitelmissa järjestää kisa ensi vuonna ennen SM- sarjamme alkua.

Tallinnan jääratakisan ja MP- messujen aikaan näkyivät Supermoto- miehet sopivan viimeisiä kisojen yksityiskohtia ylikansallisen yhteistyön merkeissä ja me virittelimme yhteistyötä mahdollisen, yhteisen Flat Track- toiminnan merkeissä. Pienimuotoinen ”Flat Track Baltic Cup” ei olisi mahdoton, koska Ruotsissa Flat Track- kisakalenteri on jo hyvällä mallilla. Seinäjoen Routakalliolla Flat Track- harjoitukset alkavat heti olosuhteiden salliessa, joten ei muuta kuin jääratapyörästä etujarru pois ja FT- rengas taakse! Yhteistyömahdollisuuksia laajentaa myöskin Motossakin nyt käyvä FT- rengastus. Aiemminhan Flat Track on jo ollut mahdollista 17- rengastuksellakin. Huomioikaan kaluston monimuotoinen hyödyntämismahdollisuus – harrastajan etu. Virnist&#228;&#228;





tallennettu
ATHracing
Pro
****
Poissa Poissa

Viestejä: 47



« Vastaus #64 : 26.08.18 - klo:20:04 »

Moi!
Hyvää loppukesää!
Säännöt 2019 keskustelu olisi hyvä aloittaa. Toivomme ettei radikaaleja muutoksia olisi tulossa. Viron ja ruotsin poikia on näkynyt radoilla viime talvena. Miten olisi PM kilpailut? Toivomme kaikille kilpakumppaneille hyvää tulevaa kautta!
T: T. Hasan
www.aslanhasan.com
tallennettu

Sivuja: 1 2 3 [4]   Siirry ylös
  Tulostusversio  
 
Siirry: