Varikkokeskustelut
18.11.17 - klo:08:25 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:
 
   Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  

Sivuja: [1]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Lajiryhmän kommentteja 2018 säännöistä  (Luettu 509 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
mastercam
G-Moderaattori
Kunniajäsen
*****
Poissa Poissa

Viestejä: 133


Jäärata on nastaa!


« : 22.10.17 - klo:21:45 »


Ensinäkin pahoittelut kun sääntöjen hienosäätö on venynyt liian lähelle kauden alkua. Käytännössä muutokset ovat kuitenkin vähäisiä ajajalle.

Lajiryhmä on päättänyt palata yhden SM-lähdön kilpailutapaan muutaman vuoden jälkeen. Kilpailunjärjestäjä voi halutessaan järjestää ylimääräisiä lähtöjä, mutta niissä ei jaeta SM- tai nousupisteitä. Ylimääräiset lähdöt tarjoavat ajajille mahdollisuuden ajaa enemmän. Mukaan voi mennä jos haluaa. Jos taas haluaa säästää ja osallistua vain SM-lähtöihin niin sekin on mahdollista. Korostamme, että kilpailunjärjestäjällä on nyt enemmän vapauksia järjestää muuta ohjelmaa, joilla saada kilpailijat ja yleisö tyytyväiseksi.

Tuplalähdöt oli kokeilussa muutaman talven, kun kaudessa ajettiin pari kolme kilpailua. Nyt kalenterissa on seitsemän kilpalua niin lähtöjä saadaan muutenkin riittävästi. Tuplalähdöt eivät ole kokonaisuutena hyvä ratkaisu. Vaikka valtaosa kilpalijoista tykkäsi ja kilpailujärjestäjälle kahden lähdön päivät tarjosivat hieman enemmän osallistumismaksuja, mutta yleisölle ja medialle kokonaisuus ei toimi. Molemmat kaikkosivat paikalta ennenkuin päivän voittajat oli saatu selville ja se on näkyvyyden kannalta erittäin huonoa mainosta.
Tuplalähdöt tarjosivat yli kymmennen lähtöä samanlaista pörinää ja yleisölle ei tarjottu tapahtuman huipentumaa.

Uudet säännöt parantavat Jääradan turvallisuutta:

-Radan harjaus aina kahden lähdön välein
-Myös B-luokat pääsevät ajamaan harjatulla radalla!
-SM-lähdöissä osallistujamäärää karsitaan A-finaalissa

Kaikki SM-tai nousupisteisiin oikeuttavat lähdöt ajetaan huippuolosuhteissa. Aikaisemmin B-kuskit eivät koskaan päässeet harjatulle radalle. Tämä on merkittävä muutos ja lisää varmasti ajajien viihtyvyyttä. Samalla osallistujamäärää A-finaaleissa on karsittu näkyvyyden ja turvallisuuden parantamiseksi.

Kilpailujen pituutta kasvatetaan hieman, jotta ajajien fyysiset ominaisuudet tulisivat esille. Laji on kuitenkin edelleen nopeatempoinen vauhtilaji.

Lisäksi kilpailupäivän läpiviennissä on otettu yleisö ja media paremmin huomioon. Nyt SM-luokkien A-finaalilähdöt näkee kahdessa tunnissa ja voittajat ovat selvillä sekä media ehtii koostamaan jutut julkaisuihin. Tämä on merkittävä parannus aikaisempaan kaavaan.
Lajiryhmässä päätimme palauttaa kiinteän ajojärjestyksen ja ohjeellisen aikataulun. Yleisölle ja medialle kiertävä ajojärjestys on huono. Jos et ole asiantuntija, niin on erittäin vaikea erottaa mikä luokka on radalla. Jos joka päivä järjestys muuttuu niin valtaosa katsojista on aivan pihalla mikä luokka milloinkin on radalla. Kiinteä ajojärjestys selkeyttää päivää.

Ratojen kuluminen ei juurikaan ole ollut ongelma viime talvina. Nyt kun vielä harjausta tihennetään niin uskomme, että kaikki luokat pääsevät ajamaan paremmissa olosuhteissa omat lähtönsä.

Valitettavasti uudessä säännössä karsitaan osallistujia loppukilpailuun. Tämä on pelkästään turvallisuusperuste. Open A 450 -luokassa ajajia on ollut kertakaikkiaan liikaa ja kilpailuissa on sattunut jopa vaarallinen onnettomuus ja tarpeettomia vaaratilanteita. Katsoimme, että ongelmaan on pakko puuttua ennen kuin mitään peruuttamatonta tapahtuu.

Aika-ajot pakottavat aloittamaan päivän terävästi ja paikka loppukilpailussa ei todellakaan ole itsestään selvyys kenellekään. Lajiryhmässä uskomme, että ajajien adrenaliini näkyy katsomoon asti ja saa päivän käyntiin. A-finaalit ja eteenkin A450 A-finaali on päivän ehdoton huipentuma.

Yksittäisiä väitteitä kommentoiden:

- Vinon lähtöuran yli kiihdyttäminen ei tosiaan ole sama kuin vinon tukin yli ajo
- Täytelähtöihin ilmoittautuminen on ehkä hoidettava ilmoittautuessa, asiaa tutkitaan
- Lähtösuoran leveys 30m riittää 25:lle lähtijälle. 125 ja VET -luokissa jos on enemmän niin karsitaan. Katsotaan miten kehittyy. Lisälähtöjen tarpeellisuus paljastuu talven myötä. Erien lukumäärä ja ajallinen kesto tuottavat tapahtuman kestoajan. Yli neljää tuntia ei saa mennä, sekin on vähän liikaa
- Sääntöjä pohdiskelleella ryhmällä on yli 50 mestaruutta lajista kuudelta vuosikymmeneltä ja ennenkaikkea halu kehittää lajia yleisön, järjestäjien ja kilpailijoiden kannalta laadukkaammaksi
- Laineen huomaamia yksityiskohtia on korjattu, ajoaikaan nyt merkitty 10 - 15 min
tallennettu
TSv
Juniori
**
Poissa Poissa

Viestejä: 1


« Vastaus #1 : 23.10.17 - klo:19:16 »

Osallistumisoikeudessa sanotaan, että Veteraaniluokan kuljettajat eivät saa osallistua A- tai B-luokan kilpailuun.

Tarkoittaako tämä myös sitä, että A ja B -luokissa ajavat eivät voi osallistua veteraaniluokkaan. Oletettavasti kyllä mutta sitä ei mainita säännöissä mitenkään.
tallennettu
Juke O
Kunniajäsen
*****
Poissa Poissa

Viestejä: 402

Jiäradan kahvankiäntäjä


« Vastaus #2 : 23.10.17 - klo:19:28 »

Ei saa osallistua mutta 125-luokkaahan tuo ei rajaa koska se ei ole A eikä B luokka
tallennettu

Juge O
Sivuja: [1]   Siirry ylös
  Tulostusversio  
 
Siirry: