Varikkokeskustelut
19.11.17 - klo:06:51 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:
 
   Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  

Sivuja: [1] 2   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Säännöt 2018 Lajiryhmän kommentteja 2  (Luettu 2432 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
mastercam
G-Moderaattori
Kunniajäsen
*****
Poissa Poissa

Viestejä: 133


Jäärata on nastaa!


« : 25.10.17 - klo:06:00 »

Aktiivisesti some -kirjoittelua harjoittavilta kuskeilta on tullut kritiikkiä vuoden 2018  jääratasääntöjä kohtaan. Lajiryhmä vastaa seuraavaa:

Jokainen muutos ja uudistus on tarkkaan harkittu. Uusilla käytännöillä edistetään tuvallisuutta, kohotetaan kilpailullista laatua, selkeytetään järjestelyjä ja tapahtuman kulkua yleisön kannalta. Tavoitteena on, että kaikki ilmoittatuneet pääsee ajamaan myös yhteislähdössä. Jos osallistujien määrä kasvaa niin suureksi, että B, C, jne -finaaleillakaan  ei luokkaa voida turvallisesti toteuttaa yhden päivän aikana niin on pakko laatia kalenteriin eri statuksen kilpailuja. Sekin tarvittaessa onnistuu.

Jäärata on hyvässä nosteessa ja harrastajamäärät ovat kasvussa. Lajiryhmässä olemme ottaneet asian huomioon parhaan kykymme mukaisesti. Emme suinkaan ole tappamassa hienoa lajia, vaan kehittämässä asioita eteenpäin.
 
Ehdotetut sääntömuutokset ovat käytännössä ajajien näkökulmasta pieniä. Kuljettajien valmistautuminen kauteen voi jatkua aivan kuin vanhojen sääntöjen mukaan toimittaessa. Ainoastaan uuteen 125 -luokkaan haluavien täytyy etsiä sopiva ajokki.

Tässä Oriveden 2017 esimerkin avulla taustaa muutoksille:

 Jatkossa(kin) yhden lähdön maksimi osallistujamäärä on 25 ajajaa. Open B -luokassa tuosta mentiin reilusti yli ja ajajat jaettiin kahteen ryhmään. Muutamassa muussakin luokassa oltiin aika lähellä kapasiteetin maksimia:

Ajajamäärät Orivesi 2017:
-VET 21 kpl
-Open A  23 kpl
-Open B 41 kpl
-Lites A 13 kpl
-Lites B 13 kpl

Oletamme, että ajajia tulee luokittain lisää noin 3-8 kpl. Hyvällä tuurilla ajajia tulee vielä tätäkin enemmän. Radalle ajajia mahtuu kerrallaan siis vain 25kpl. Luokkia ei voi jakaa kahtia ja ajattaa kaikilla luokilla tuplalähdöt. Päivän pituus loppuu yksinkertaisesti kesken.

Ei ole myöskään järkevää karsia muutamaa kuskia omaan lähtöön tai kokonaan ulos kilpailuista. Mielestämme paljon parempi ratkaisu on karsia hieman reilummalla kädellä ajajia A- ja B-finaaliin. A-finaaleissa ajetaan SM- ja nousupisteistä. B-finaalissa ajetaan lähdön voitosta ja palkinnoista ilman pisteitä.

Turvallisuus paranee merkittävästi kun finaaleissa on vähän vähemmän ajajia. Näkyvyys on parempi ja sen kautta ajaminen on varmasti mukavampaa.  

Jos jossain luokassa ajajia tulee yli 50 kpl niin sen jälkeen sääntöjen puitteissa on mahdollista järjestää C-finaali.

Tuplalähdöt oli alkuaan tarkoitettu tilapäisratkaisuksi. Niiden aiheuttamat ongelmat ovat niin selviä, että jatkossa niitä ei enää järjestetä.

Jotta karsinta olisi reilua kaikille, päätimme järjestää aika-ajot. Ajan säästämiseksi ne ajetaan aamun harjoitusten yhteydessä. Voi tuntua tylylle kun 450 A-luokassa vain 15 parasta pääsee A-finaaliin. Korkeatasoisessa lajissa tuo on arkipäivää kaikessa urheilussa, jääradan taso on kova. Muissa luokissa A-finaaliin pääsee hieman helpommalla. Tarkoitus on, että kaikki pääsisivät ajamaan jonkun yhteislähtö -finaalin. Aika-ajo tulee varmasti piristämään päivää kun jokaiseen kierrokseen täytyy keskittyä myös kellon käynti huomioiden.

Lajiryhmä antaa kilpailunjärjestäjälle enemmän vapauksia kuin ennen. Mikään ei siis estä järjestämästä ylimääräisiä lähtöjä. Jos järjestäjä haluaa ajattaa kuskeja niin siitä vaan ohjelmaa keksimään. Kuumaryhmä 250, kuumaryhmä 450 tai ihan mitä tahansa. Lähtöjen määrä on täysin riippuvainen kilpailunjärjestäjästä. Pakollinen SM ja nousupisteisiin vaadittava ohjelma on vain osa kilpailupäivästä. Ajaja voi vapaasti päättää osallistuuko mahdollisiin lisälähtöihin vai ei.

Lyhyesti vielä sääntöjen laatimisesta. Kerhot voivat esittää omia edustajia lajiryhmään ja lajipäälliköksi. Viimemainittu valitsee ryhmän jäsenet. SML:n hallitus vahvistaa kokoonpanon. Lajiryhmä laatii sääntöehdotukset liiton hallituksen vahvistettaviksi. Lajiryhmä kuulee myös ajajien näkemyksiä. Sääntöehdotukset tehdään kuitenkin täysin ryhmän sisällä. Ryhmä tekee varmasti parhaansa lajin edistämiseksi tulevaisuudessa. Valitettavasti niinkuin aina, on muutoksilla vastustajia. Olemme kuitenkin valmiita ottamaan kritiikin vastaan ja korjaamme asian jos päätöksissä havaitaan virhe.

Rakentava keskustelu ja ehdotukset jäärata -lajin kehittämiseksi toivotetaan tervetulleeksi ja huomioidaan muiden havaintojen ohella sääntöjä laadittaessa. Tämä ei kuitenkaan ole yhteiskuntapolitiikkaa, tätä ei johdeta some:lla.

25.10.2017
Lajiryhmä M. Kiiveri, J. Pirttinen, T. Salonen, K. Vehniäinen + lajikummi Ilkka Heinäaho
« Viimeksi muokattu: 25.10.17 - klo:10:14 kirjoittanut mastercam » tallennettu
Ceriffi 450
Kunniajäsen
*****
Poissa Poissa

Viestejä: 113


Jäärata on nastaa!


« Vastaus #1 : 25.10.17 - klo:12:49 »

Ihan vain nopea kysymys työn lomassa: Vastustusta on ilmennyt, onko kannatusta ilmaissut jokin taho?
tallennettu
Mara
Pro
****
Poissa Poissa

Viestejä: 69

Prätkäni on hybridi:Polttaa sekä bensaa että kumia


WWW
« Vastaus #2 : 25.10.17 - klo:15:03 »

Hei kaikille!

Kommentoin yksityishenkilönä tätä ketjua.

Harmillista, että näitä keskusteluketjuja luodaan lisää samasta aiheesta ja vastaukset jäävät aina näin saamatta. Mielestäni on myös harmillista, että puhutaan aktiivista some- kirjoittelijoista, kun moni 2018- jääratasääntöjä kommentoinut näkyy kirjoittaneen ensimmäisen viestinsä juuri tässä tilanteessa, kun lajia ja sen luonnetta ollaan suuresti juuri muuttamassa kauden alla.

Pidän myös vastaamatta jättämistä harmillisena aliarviointina kisakuskeja ja kilpailujärjestäjiä kohtaan, jotka ovat pitkäaikaiseenkin kokemukseensa vedoten vastanneet yli A4- mittaisia, hyviä lausuntoja 2018- jääratasäännöistä. Toki siis lähes täysin nykyisten sääntöjen puolesta. Toivoisin ettei suuresta sääntömuutosesityksestä tehdä nyt arvovaltakysymystä, vaan kiistämätöntä mielipiteen ilmaisun vapautta kunnioitetaan sekä huomioidaan maksavien harrastajien ja kilpailunjärjestäjien kohtelun merkitys koko lajin tulevaisuudelle.

Mielipiteensä nykyisten sääntöjen säilyttämisen puolesta on ilmaissut nyt yli 50 kuljettajaa (joista osa myös kilpailunjärjestäjiä) yli 30:ltä paikkakunnalta ja vetoomus toimitetaan suunnitellusti Moottoriliittoon ennen työvaliokunnan kokousta (08.11.2017) ja näin myös ennen ns. sääntökokousta (07.12.2017). Tämä siksi, koska em. suuri harrastajaryhmä ei ole kokenut tulleensa kuulluksi ja näkevät kilpailunjärjestäjänkin kannalta statistiikan kehittyvän muuten negatiiviseen suuntaan, niin kilpailijamäärien, järjestävän kerhon tulojen, kuin yleisömäärienkin suhteen.

Tämä yli 50 kuljettajan ryhmä, jotka vetoomuksen takana ovat, muodostuvat niin suomenmestareista ja aloittelijoista kuin veteraaneista ja B- luokkien kuljettajistakin, tavoitteena tasa-arvoinen jäärataharrastaminen ja sen kehittäminen kaikki osapuolet huomioiden.

Yhteistyöterveisin:
Martti Mäki- Jouppila

tallennettu
Ceriffi 450
Kunniajäsen
*****
Poissa Poissa

Viestejä: 113


Jäärata on nastaa!


« Vastaus #3 : 25.10.17 - klo:17:45 »

Heipä hei.

Kokeillaanpa laittaa yksi viesti tähänkin ketjuun.

Kuinka lajiryhmä on ajatellut tämän 450 luokan aika-ajon toteutettavaksi? Vaihtuuko mahdollisuus rauhalliseen rataan tutustumiseen nyt aika-ajoon, jossa pitää nopea kierros ajaa ensimmäisellä tai toisella kierroksella ennen kuin radalla on todella paljon hilettä? Aika-ajossa käsittääkseni kaikki 20-30 kuljettajaa on kerrallaan radalla, jolloin hilettä tulee todella nopeasti. Tällaisessa tilanteessa on myös hyvin vaikea löytää sellainen rako johon voisi nopean kierroksensa ajaa, ettei ole ketään edessä. Joudutaan  kytätä sitä rakoa mihin lähdetään nopeaa kierrosta ajamaan. Myös järjestys mihin kuljettajat päästetään harjoituksiin/aika-ajoon nousee tärkeäksi, ensimmäisten joukossa pääseminen takaa hyvät mahdollisuudet, kun taas loppupäässä oleminen heikentää niitä huomattavasti. Ajatellaanpa, että ensimmäisellä kierroksella joku kuski kaatuu yrittäessään nopeaa kierrosta tai pyörä vain hajoaa. Tällöin loppu aika-ajon ajan on keltainen lippu jossain kohdassa rataa ja aika-ajossa pärjää ne jotka ei siitä piittaa vaan vetää täysillä ohi.

Kiinteää lähtöjärjestystä perusteltiin sillä, että yleisölle ei aiheudu sekaannusta siitä, että eri kilpailuissa on eri lähtöjärjestys. Moniko lipun ostava katsoja käy katsomassa useamman kuin yhden kilpailun vuodessa. Siinä yhdessä kilpailussa on ihan sama mikä se lähtöjärjestys on, sen joutuu kuitenkin käsiohjelmasta lukea.

Omasta mielestäni on järkyttävää, että A-luokan kuskit ajavat B:n jälkeen. Mietitäänpä sellainen tilanne, että kuljettaja on noussut juuri A-luokkaan ja useinkaan nämä juuri nousseet eivät ole siinä top 15 porukassa (ainakaan en itse ollut silloin) ja joutuvat ajamaan sen B-luokan lähdön jälkeen, jossa ajaisivat ilman nousua. Mikä hyöty ja kenelle? Omalla kohdalla kehitystä lopulta tapahtui ja pääsin sinne top 15 porukkaan. Kehitystä syntyy parhaiten siitä, että pääsee ajamaan nopeampien kuljettajien kanssa ja näkemään kuinka he tekevät asioita. Sitä saattaa nähdä vain parin mutkan ajan ja joskus pidempään. Jossain vaiheessa siitä löytyy kuitenkin se joka on vain hieman nopeampi ja toista seuratessa omakin vauhti kasvaa. Nyt saattaa käydä niin, että he ajavat kilpaa samojen kuljettajien kanssa kuin edellisenäkin vuotena.

Vielä sellainen, että muistelisin urheilusäännöstössä olevan kohta, että kaikista B eristä pitää jakaa nousupisteitä. Nyt en ole asiaa tarkistanut, mutta onko muuttunut?

Ja mielestäni on väärin leimata sääntöjä kritisoineet "aktiivisesti some-kirjoittelua harjoittaviksi" varsinkin, kun se ei edes pidä paikkaansa...

Olisi mukavaa jos saisin vastauksia näihin. Kiitos.

-Herman Kenkkilä
« Viimeksi muokattu: 25.10.17 - klo:20:18 kirjoittanut Ceriffi 450 » tallennettu
Soitiala#34
Juniori
**
Poissa Poissa

Viestejä: 9


« Vastaus #4 : 26.10.17 - klo:20:35 »

Moi,

tänä kesänä aloin kilpailla supermotossa ja kisakaverini innostui jääradasta ja osti tulevaa talvea varten TM 450. Hänen oli tarkoitus kilpailla isossa B-luokassa. Tämän tulevan sääntömuutoksen takia hän päättikin jäättää kisat ajamatta.

T: Antti Soitiala
tallennettu
Juke O
Kunniajäsen
*****
Poissa Poissa

Viestejä: 402

Jiäradan kahvankiäntäjä


« Vastaus #5 : 27.10.17 - klo:18:25 »

Nään nuo muutokset just niin että isosta B:stä luopuu reilusti porukkaa ja VET-luokastakin jotka on tykänny ajaa samalla toista luokkaa. Kokonaisuutena kisapäivä selkeämpi. Kun isoon A:han pääsee 15-nopeinta ne kuskit jotka ei sinne kerkeä koko talvena lopettavat tai anovat itsensä B-luokkaan. Tuo 125 luokka kyllä kompensoi osallistujien määrää ja on paras muutos miesmuistiin...
tallennettu

Juge O
Wehnä
Pro
****
Poissa Poissa

Viestejä: 60

Lajiryhmän jäsen


« Vastaus #6 : 27.10.17 - klo:21:28 »

Kysymyksiä ja epätietoisuutta tuntuisi olevan ilmassa. Voisin toimia lajiryhmän äänitorvena harrastajien suuntaan ja selventää asioita. Voitte esittää kysymyksiä ja kommentteja 2018 sääntöehdotuksesta tähän ketjuun niin kerron miten uudet säännöt on suunniteltu.

Aika-ajo:


Kuinka lajiryhmä on ajatellut tämän 450 luokan aika-ajon toteutettavaksi? Vaihtuuko mahdollisuus rauhalliseen rataan tutustumiseen nyt aika-ajoon, jossa pitää nopea kierros ajaa ensimmäisellä tai toisella kierroksella ennen kuin radalla on todella paljon hilettä? Aika-ajossa käsittääkseni kaikki 20-30 kuljettajaa on kerrallaan radalla, jolloin hilettä tulee todella nopeasti. Tällaisessa tilanteessa on myös hyvin vaikea löytää sellainen rako johon voisi nopean kierroksensa ajaa, ettei ole ketään edessä. Joudutaan  kytätä sitä rakoa mihin lähdetään nopeaa kierrosta ajamaan. Myös järjestys mihin kuljettajat päästetään harjoituksiin/aika-ajoon nousee tärkeäksi, ensimmäisten joukossa pääseminen takaa hyvät mahdollisuudet, kun taas loppupäässä oleminen heikentää niitä huomattavasti. Ajatellaanpa, että ensimmäisellä kierroksella joku kuski kaatuu yrittäessään nopeaa kierrosta tai pyörä vain hajoaa. Tällöin loppu aika-ajon ajan on keltainen lippu jossain kohdassa rataa ja aika-ajossa pärjää ne jotka ei siitä piittaa vaan vetää täysillä ohi.



Aika-ajo tullaan ajamaan aamun harjoitusten (5kierr) yhteydessä. Kaksi ensimmäistä kierrosta on tutustumista ja heti perään ajetaan kolme aikakierrosta. Jokaisen kuljettajan paras aika jää voimaan. A-luokissa 15 parasta pääsee A-finaaliin ja loput ajajat B-finaaliin.

Olosuhteet eivät muutu ratkaisevasti kolmen aikakierroksen aikana. Voi olla, että eri luokkien välillä on suuriakin eroja radan kunnossa mutta aika-ajon aikana olosuhteet eivät muutu oleellisesti.

Luokasta riippuen radalla on 15-40 kuljettajaa. Lopullinen ryhmän koko selviää kun ilmoittautuneiden määrä on selvillä ja harjoitusryhmittely on tehty. Ruuhkaa on odotettavissa mutta tilanne on kaikille sama. Tasaisesti radalle levittäytymällä kaikille pitäisi olla kohtuullisesti tilaa.

Jos joku kaatuu ja mies tai pyörä jää radalle, aika-ajot keskeytetään ja ajajat otetaan ratavarikolle. Kilpailunjohtaja päättää ajetaanko lisää aikakierroksia, vai jäävätkö tulokset voimaan. Keltaisen lipun säännöt ovat voimassa.

Mielestämme aika-ajo on reiluin tapa jakaa ajajat A- ja B-finaaliin.
« Viimeksi muokattu: 28.10.17 - klo:09:47 kirjoittanut Wehnä » tallennettu

Wehnä
Pro
****
Poissa Poissa

Viestejä: 60

Lajiryhmän jäsen


« Vastaus #7 : 27.10.17 - klo:21:57 »


Omasta mielestäni on järkyttävää, että A-luokan kuskit ajavat B:n jälkeen. Mietitäänpä sellainen tilanne, että kuljettaja on noussut juuri A-luokkaan ja useinkaan nämä juuri nousseet eivät ole siinä top 15 porukassa (ainakaan en itse ollut silloin) ja joutuvat ajamaan sen B-luokan lähdön jälkeen, jossa ajaisivat ilman nousua. Mikä hyöty ja kenelle? Omalla kohdalla kehitystä lopulta tapahtui ja pääsin sinne top 15 porukkaan. Kehitystä syntyy parhaiten siitä, että pääsee ajamaan nopeampien kuljettajien kanssa ja näkemään kuinka he tekevät asioita.


Valitettavasti kaikki eivät pääse A-finaaliin mukaan ja ajamaan harjatulla radalla. Kaikille tarjotaan kuitenkin tasapuoliset mahdollisuudet ajaa itsensä 15 parhaan joukkoon aika-ajoissa. Tehtävä ei ole helppo, mutta ei ylitsepääsemätön.

Tällä hetkellä A- ja B-luokkien tasoero on liian suuri. A-luokkaan nousseet ajajat ovat usein kaukana muiden takana. Yksi merkittävä syy tähän on vähäinen kokemus harjatulla radalla ajamisesta. B-luokka on ajanut aina lumisella radalla ja heillä ei ole mitään kokemusta miten harjatulla radalla ajetaan. Sitten kun ensimmäiset kisat koittaa A-luokassa niin yleensä A-miehet karkaa kauas horisonttiin. Itse koen, että monella luokkaan nousijalla on motivaatio koetuksella tässä vaiheessa. Uskon että on paljon mielenkiintoisempaa ajaa B-finaalin voitosta kuin entisen A-luokan sijasta 15-20.

Haluamme tarjota B-luokan finaaleihin vastaavat olosuhteet kuin A-luokan finaaleissa. Näin he oppivat ajamaan oikein ja uskomme sen helpottavan oleellisesti menestymisessä A-luokassa.

Yleinen kehittyminen ajajana vaatii paljon harjoittelua. Parhaiten ajajat kehittyvät kun hankkiutuvat harjoittelemaan nopeampien ajajien seurassa ennen kilpailukautta. Kilpailujen tehtävä on laittaa ajajat järjestykseen. Kilpailuissa oppimista tapahtuu vähän
tallennettu

mckiiveri
Juniori
**
Poissa Poissa

Viestejä: 8


Jäärata on nastaa!


« Vastaus #8 : 28.10.17 - klo:00:14 »

Morens!

Lajiryhmän vastauksia:

-1 SM lähdon puolustajia on. Ovat olleet yhteydessä suoraan lajiryhmään. Esimerkki, ajat 7 SM starttia tuplalähdöillä ja uusilla renkailla, Aika kallista...

- Uusissa säännöissä annetaan kilpailun järjestäjälle mahdollisuus järjestää vaikka tripla lähdöt, Mutta ainoastaan yhdestä saa SM/Nousupisteet.

- Teknisiä muutoksia ei ole, Eli ei suurista muutoksista ole kyse. (jos kilpailun järjestätä ajattaa tuplalähdöt)

- Miksi A-Luokan kärjen pitäisi "valloittaa" Veteraani luokan kärki?

- Ne kuljettajat jotka eivät yllä A450 aika-ajoissa top 15 nippuun ajavat A450 B-Finaalin voitosta.
tallennettu
Wehnä
Pro
****
Poissa Poissa

Viestejä: 60

Lajiryhmän jäsen


« Vastaus #9 : 28.10.17 - klo:09:40 »

Moi,

tänä kesänä aloin kilpailla supermotossa ja kisakaverini innostui jääradasta ja osti tulevaa talvea varten TM 450. Hänen oli tarkoitus kilpailla isossa B-luokassa. Tämän tulevan sääntömuutoksen takia hän päättikin jäättää kisat ajamatta.

T: Antti Soitiala

Tosi ikävää jos joku kokee uudet säännöt vastenmieliseksi ja päättää olla tulematta kisoihin. Haluaisin kuulla lisää perusteluja miksi kaveri ei tule mukaan?
tallennettu

mckiiveri
Juniori
**
Poissa Poissa

Viestejä: 8


Jäärata on nastaa!


« Vastaus #10 : 28.10.17 - klo:10:06 »

Moi.

-Vino lähtöura on vaihtoehtoinen lähtötapa, Täytyy koittaa ensin käytännössä miten toimii. Tällä haettiin turvallisuutta, että kaikki ei olisi samassa nipussa ensimmäisessä hitaassa kurvissa.

- Aika ajossa on luonnollisesti voimassa keltaisen lipun säännöt ja tarvittaessa keskeytetään punaisella lipulla. 2 harjoitus kierrosta ja sitten 3 aika ajo kierrosta.

- 125 luokkaan on ollut halukkuutta, Toivottavasti saadaan uudesta luokasta yhtä suosittu kuin SM crossissa
tallennettu
Jupe
Jäsen
***
Poissa Poissa

Viestejä: 30


« Vastaus #11 : 28.10.17 - klo:10:48 »

Tosi ikävää jos joku kokee uudet säännöt vastenmieliseksi ja päättää olla tulematta kisoihin. Haluaisin kuulla lisää perusteluja miksi kaveri ei tule mukaan?
Omasta mielestä ainakin hanurista se, et aina joutuu ajaa päivän lopussa. Miksi ei voi jatkaa kiertävällä lähtöjärjestyksellä?
tallennettu
Niclas Pöytälaakso
Jäsen
***
Poissa Poissa

Viestejä: 23


« Vastaus #12 : 28.10.17 - klo:13:19 »

Tervehdys.

Nyt kun keskustelu on taas auki, heitän vähän muutamia ajatuksia lajiryhmän vastauksista sekä lisäkysymyksiä.

On huvittavaa kuinka puhutaan uudella lähtöjärjestyksellä ja erien määrällä kilpailupäivän lyhenevän. Mietitään esimerkkinä viime vuoden Seinäjoen kilpailuja. Kilpailueriä oli: JrOpenAx2, JrLitesAx2, JrOpenBx2, JrLitesBx2 , Veteraanit = 9 Lähtöä. Eli Seinäjoella ajettiin 9 lähtöä.
Nyt uusien sääntöjen aikataulussa on 8 lähtöä. Eli kilpailun järjeställä on lähes sama määrä lähtöjä järjestettävänä ja samoihin erien väliin aikataulullisesti osuvat harjaukset. Työn määrä ja järjestämiskulut pysyvätkin järjestäjän puolesta samana. Kuitenkin pienemmät osallistumismaksut sekä veteraanien sulkeminen muista luokista vie budjettia todella negatiiviseen suuntaan. Kylmästi voidaan todeta, että tässä puhutaan järjestämisen kannalta siitä tuotosta, mikä määrää ollaanko viivan alla vaiko yläpuolella.
Tilanne lähtöjen määrässä muuttui jossain kilpailuissa viime vuonna 11 lähtöön, kun iso B ajettiin kahdessa porukassa. Nyt uusissa säännöissä tämä on huomioitu a ja b finaaleilla. Aika-ajo on varmasti luokan jopa 45 kuljettajan kesken näyttävä, mutta tälläistä aika-ajoa suunnitellessa ei voida missään tapauksessa vedota turvallisuuteen. Ambulanssin liikkuminen on aina kamalaa ja ei aikataulullisestikkaan järkevää.

Perustelitte, että B-luokan harjatulla ajettu A-finaali valmistelee kuskia A-luokkaan. Kuitenkin on fakta, että täältä B-luokan A-finaalista noustaan kuitenkin todennäköisimmin seuraavaksi A-luokan B-finaaliin, jossa rata on taassen harjaamaton. Harjatulla valmistellaan harjaamattomalle. Logiikka ei välity allekirjoittaneelle.. A-luokan idea muuttuu aivan täysin - suurimpana kärsijänä tämän vuoden A-luokkaan nousijat. Meiltäpäin useampi nousija on epäillyt ajaako kilpaa.

Viime vuonna kun puhuttiin porrastetusta lähdöstä, olin itse kovasti sitä vastaan, sen muuttaessa lajin luonteen täysin. Olin kisakauden aikana yhteydessä kuljettajiin ympäri suomen, enkä kuullut yhtään porrastettua lähtöä puoltavaa kommenttia. Myös luettuani täältä yleisiä mielipiteitä ja perusteluja aiheesta, mielipiteeni porrastetun lähdön toimimattomuudesta jäällä oli selkeä. Ehdin unohtaa koko porrastetun lähdön ajatuksen, koska huomasin sen olevan harrastajien keskuudessa kannatusta keräämätön idea. Nyt kuitenkin hämmästyin suuresti kun tämä muutaman ihmisen ajama asia oli kirjattu sääntöihin 2018. Pettymys ja ihmetys oli suuri.

125-luokan tuleminen on hyvä idea. Kuitenkin mielestäni jos luokassa on alle kymmenen kuljettajaa olisi päivän pituuden vuoksi järkevää yhdistää pikku B-luokan yhteyteen. Varsinkin jos pikku B-luokassa on alle 15 kuljettajaa. 125-luokalle voidaan tämän JR Lites B-luokan sisällä jakaa omat pisteet, sekä järjestää oma palkintojen jako. (aikanaan toimi ATV-Open luokassa 450-kuutioisille.)
Mistä näitä kuljettajia on 125-luokkaan tulossa? Onko saatu ihan uusia harrastajia sitoutettua kylmiltään viivalle vai onko viivalla nähtävissä jäältä jo tunnettuja nimiä?

Lajiryhmä kysyi mitä mieltä sääntöluonnoksesta, mutta kun vastaukset eivät miellyttäneet julistettiin mielipiteet aktiivisten some-kirjoittelijoiden tekosiksi. Tämä oli mielestäni lajiryhmältä ala-arvoinen kommentti.


Itsellä ei JR Lites A-luokan kuljettajana olisi uusissa säännöissä huonoin asema, koska ajaa saisi aina ensimmäisenä. Kuitenkin jäärata on niin pienen harrastajakunnan touhua, että yksin tätä ei pysty monikaan tehdä. Tällöin täytyy ajatella kokonaisuutta. Meillä Seinäjoella ainakin touhu on niin pientä, että muutaman jäädessä lajin parista pois - katoaa muiltakin koko harrastus mahdollisuus. Itse ainakin joudun miettiä asioita itseni, kerhokaverini sekä kotikilpailut järjestävän kerhoni kannalta jos haluan harrastustani jatkaa. Pohdiskelua: Paljonko lajilla on varaa menettää jo olemmassa olevia kuljettajia? Jos harrastajat suuttuvat eivätkä lähde kilpailuihin, kestääkö laji välivuoden?
tallennettu
Wehnä
Pro
****
Poissa Poissa

Viestejä: 60

Lajiryhmän jäsen


« Vastaus #13 : 28.10.17 - klo:13:41 »


On huvittavaa kuinka puhutaan uudella lähtöjärjestyksellä ja erien määrällä kilpailupäivän lyhenevän. Mietitään esimerkkinä viime vuoden Seinäjoen kilpailuja. Kilpailueriä oli: JrOpenAx2, JrLitesAx2, JrOpenBx2, JrLitesBx2 , Veteraanit = 9 Lähtöä. Eli Seinäjoella ajettiin 9 lähtöä.
Nyt uusien sääntöjen aikataulussa on 8 lähtöä. Eli kilpailun järjeställä on lähes sama määrä lähtöjä järjestettävänä ja samoihin erien väliin aikataulullisesti osuvat harjaukset.


Seinäjoella oli jostain syystä vähän Open B ajajia (18kpl) ja kaikki ajoivat samassa lähdössä. Uusi sääntö mahdollistaa myös saman kun ajajia on max 20. Kaikki ajavat A-finaalissa.

Uuden säännön mukaan ajetaan 6-8 lähtöä. Edellyttäen, että mihinkään luokkaan ei ole ilmoittautunut yli 50 ajajaa. Vanhan säännön lähtöjen määrä oli 9-11. Riippuen siitä montako ajajaa oli Open B -luokassa.

Vanhan säännön yksi iso ongelma on suppea ajajakapasiteetti. Jos VET, Open A -luokkiin ilmoittautuu yli 25 ajajaa niin tuplalähtöjä ei voida enää ajaa. Uusi sääntö mahdollistaa suuremman osanottajamäärän ajattamisen.
tallennettu

Wehnä
Pro
****
Poissa Poissa

Viestejä: 60

Lajiryhmän jäsen


« Vastaus #14 : 28.10.17 - klo:13:47 »

Työn määrä ja järjestämiskulut pysyvätkin järjestäjän puolesta samana. Kuitenkin pienemmät osallistumismaksut sekä veteraanien sulkeminen muista luokista vie budjettia todella negatiiviseen suuntaan. Kylmästi voidaan todeta, että tässä puhutaan järjestämisen kannalta siitä tuotosta, mikä määrää ollaanko viivan alla vaiko yläpuolella.


Kilpailunjärjestäminen on suurinpiirtein samanlaista kuin aikaisemmin. Osallistumismaksu 60/40€ on suositus ja järjestäjä päättää miten kisat hinnoittelee. Mielestäni järjestäjällä on ehkä hieman paremmat mahdollisuudet kerätä osallistumismaksuja, koska kilpailuohjelma antaa paljon enemmän vapauksia kuin aikaisemmin.

Kannustan kilpailun järjestäjää järjestämään kiinnostavaa lisäohjelmaa ja lisälähtöjä. Jokaisesta lisälähdöstä järjestäjä voi periä ylimääräisen osallistumismaksun.
tallennettu

Wehnä
Pro
****
Poissa Poissa

Viestejä: 60

Lajiryhmän jäsen


« Vastaus #15 : 28.10.17 - klo:13:58 »


Perustelitte, että B-luokan harjatulla ajettu A-finaali valmistelee kuskia A-luokkaan. Kuitenkin on fakta, että täältä B-luokan A-finaalista noustaan kuitenkin todennäköisimmin seuraavaksi A-luokan B-finaaliin, jossa rata on taassen harjaamaton. Harjatulla valmistellaan harjaamattomalle. Logiikka ei välity allekirjoittaneelle.. A-luokan idea muuttuu aivan täysin - suurimpana kärsijänä tämän vuoden A-luokkaan nousijat. Meiltäpäin useampi nousija on epäillyt ajaako kilpaa.


Tässä tarkoitat varmaankin A450 luokkaa? A250 ajaa aina harjatulla radalla, jos ilmoittautuneita alle 20.

A450 on ehdoton kuninkuusluokka ja taso on ollut erittäin kova. Valitettavasti loppukilpailuun pääsy ei ole kenellekään itsestäänselvyys. A450 B-finaalissa olosuhteet eivät ole missään tapauksessa huonot, koska radalla on ajettu vain yksi lähtö ennen tätä. Jäähilettä voi hieman olla mutta radalla on varmasti tilaa etsiä puhdas ajolinja.

Kaudella 2017 ajettiin usein kolme lähtöä ennen harjausta ja usein viimeiselle luokalle rata oli luvattoman huonossa kunnossa. Uuden säännön mukaan harjausten välissä ajetaan vain kaksi lähtöä ja radat tulevat olemaan merkittävästi paremmassa kunnossa. Varsinkin B-luokissa tilanne paranee merkittävästi!
tallennettu

Wehnä
Pro
****
Poissa Poissa

Viestejä: 60

Lajiryhmän jäsen


« Vastaus #16 : 28.10.17 - klo:14:01 »


Viime vuonna kun puhuttiin porrastetusta lähdöstä, olin itse kovasti sitä vastaan, sen muuttaessa lajin luonteen täysin. Olin kisakauden aikana yhteydessä kuljettajiin ympäri suomen, enkä kuullut yhtään porrastettua lähtöä puoltavaa kommenttia. Myös luettuani täältä yleisiä mielipiteitä ja perusteluja aiheesta, mielipiteeni porrastetun lähdön toimimattomuudesta jäällä oli selkeä. Ehdin unohtaa koko porrastetun lähdön ajatuksen, koska huomasin sen olevan harrastajien keskuudessa kannatusta keräämätön idea. Nyt kuitenkin hämmästyin suuresti kun tämä muutaman ihmisen ajama asia oli kirjattu sääntöihin 2018. Pettymys ja ihmetys oli suuri.



Tarkoitat varmaankin vinoa lähtöviivaa??? Porrastettua lähtöä ei ole hyväksytty kauden 2018 säännöissä.

Säännöt mahdoillistaa vinon lähtöviivan kaudella 2018 jos joku kilpailun järjestäjä vakuuttuu sen toimivuudesta. Kuitenkin edelleen perinteinen suora lähtöviiva on käytössä.
tallennettu

Wehnä
Pro
****
Poissa Poissa

Viestejä: 60

Lajiryhmän jäsen


« Vastaus #17 : 28.10.17 - klo:14:22 »

Aika-ajo on varmasti luokan jopa 45 kuljettajan kesken näyttävä, mutta tälläistä aika-ajoa suunnitellessa ei voida missään tapauksessa vedota turvallisuuteen. Ambulanssin liikkuminen on aina kamalaa ja ei aikataulullisestikkaan järkevää.


Aika-ajo ajetaan ennen varsinaisia kilpailuja ja emme halua tapahtumaan näyttävyyttä. Aika-ajon merkitys on karsia ajajat A- ja B-finaaliin. Me uskomme, että radalle mahtuu jopa yli 40 ajajaa. Mikään ei kuitenkaan estä kilpailun järjestäjää ryhmittelemästä ajajia kahteen aika-ajoerään harjoituksissa. Tämä olisi jopa suotavaa jos ilmoittautuneita on yli 50 ajajaa.

Ambulanssin liikkuminen on aina kamalaa, oli sitten syseessä kilpailu tai aika-ajo. Sitä emme toivo missään tapauksessa. Turvallisuus on tärkein asia.

Lyhyt oma näkemys asiasta:
Edellisen talven aikana minulla oli usein vaarallisia tilanteita Open A lähdössä ensimmäisen kolmen kierroksen aikana. Muutaman kerran lähtösuoralla pyörät takertuivat toisiinsa täydessä vauhdissa, Usein ensimmäisellä kierroksella erittäin heikko näkyvyys huolestutti, kun ei näe mitä edellä tapahtuu. Viimeisin tapaus oli yhteentörmäys ensimmäisessä mutkassa.

Kaikkia näitä tilanteita yhdistää tilanpuute. Ajajia oli liikaa radalla ja onnettomuus on erittäin todennäköistä. En halua kenenkään kokea tunnetta kun makaat jäällä ja joka puolelta menee pyöriä ohi. Toivot vaan ettei kukaan tule päälle.

A-luokassa yli 20 ajajaa on liikaa, kilpailu ei ole turvallinen. Ratojen leventäminen merkittävästi ei ole käytännöllistä ja sekään ei vähennä ilmassa olevaa jäähilettä. On paljon parempi karsia hieman osallistujamäärää ja jakaa ajajat A- ja B-finaaliin. Tällöin kaikilla on tilaa näyttää taitonsa ja menestyä kilpailussa.

Ymmärrän, että kaikki haluaisivat ajaa loppukilpailussa ja pettymys on kova jos A-finaaliin ei pääse. Kun taso nousee, niin tämä tulee eteen miltei kaikessa urheilussa.
tallennettu

Wehnä
Pro
****
Poissa Poissa

Viestejä: 60

Lajiryhmän jäsen


« Vastaus #18 : 28.10.17 - klo:14:40 »

Omasta mielestä ainakin hanurista se, et aina joutuu ajaa päivän lopussa. Miksi ei voi jatkaa kiertävällä lähtöjärjestyksellä?

Missä luokassa ajat? Häiritseekö odotus vai radan kunto?

Kiinteä lähtöjärjestys on tehty huomioiden yleisö ja media. Jäärata on erittäin vauhdikas laji ja voisi saavuttaa huomattavasti suuremman medianäkyvyyden kuin muutamana viime talvena. Kiinteän lähtöjärjestyksen idea on tarjota yleisölle ja medialle lyhyessä ajassa parasta mitä laji voi tarjota. Kovimmat ja näyttävimmät luokat ajetaan tiiviissä aikataulussa.

Kilpailu alkaa A250 luokalla, seuraavaksi ajaa junnut 125 luokassa. Tämän jälkeen estradille tulee ehdoton kuninkuusluokka A450 A-finaali. Tähän menee noin puolitoista tuntia. Tässä on yleisölle ja medialle tarjottava osuus. Uskon, että kaikki jaksavat olla paikalla, eivätkä pety näkemäänsä.

Muutaman viime kauden aikana yleisö on unohdettu miltei kokonaan. Aikatauluista ei ole mitään käsitystä ja kuulutus on ainut jonka avulla saa selville mikä luokka on radalla. Kaikki pyörät on niin samalaisia, ettei luokkia voi erottaa toisistaan. Tapahtuma jättää melko sekavan kuvan yleisölle väitän.

tallennettu

Jupe
Jäsen
***
Poissa Poissa

Viestejä: 30


« Vastaus #19 : 28.10.17 - klo:15:14 »

Missä luokassa ajat? Häiritseekö odotus vai radan kunto?

Kiinteä lähtöjärjestys on tehty huomioiden yleisö ja media. Jäärata on erittäin vauhdikas laji ja voisi saavuttaa huomattavasti suuremman medianäkyvyyden kuin muutamana viime talvena. Kiinteän lähtöjärjestyksen idea on tarjota yleisölle ja medialle lyhyessä ajassa parasta mitä laji voi tarjota. Kovimmat ja näyttävimmät luokat ajetaan tiiviissä aikataulussa.

Kilpailu alkaa A250 luokalla, seuraavaksi ajaa junnut 125 luokassa. Tämän jälkeen estradille tulee ehdoton kuninkuusluokka A450 A-finaali. Tähän menee noin puolitoista tuntia. Tässä on yleisölle ja medialle tarjottava osuus. Uskon, että kaikki jaksavat olla paikalla, eivätkä pety näkemäänsä.

Muutaman viime kauden aikana yleisö on unohdettu miltei kokonaan. Aikatauluista ei ole mitään käsitystä ja kuulutus on ainut jonka avulla saa selville mikä luokka on radalla. Kaikki pyörät on niin samalaisia, ettei luokkia voi erottaa toisistaan. Tapahtuma jättää melko sekavan kuvan yleisölle väitän.


B450 ja odotus häiritsee. Ratahan kestää kyl hyvänä.
tallennettu
Sivuja: [1] 2   Siirry ylös
  Tulostusversio  
 
Siirry: