Varikkokeskustelut
23.11.17 - klo:07:47 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:
 
   Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  

Sivuja: [1]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Kilpailukalenteri 2018 ja mallirata!  (Luettu 1802 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
mastercam
G-Moderaattori
Kunniajäsen
*****
Poissa Poissa

Viestejä: 133


Jäärata on nastaa!


« : 31.10.17 - klo:16:43 »

Tässä kalenteri 2018. Pätee jollei tule muutoksia.

Kilpailukalenteri 2018
10.2 Seinäjoen MK
18.2 Oriveden MK
24.2 Yläsavon MK ( kisapaikka Lossisaari, Keitele)
25.2 Kuopion MK
3.3 Konneveden MK
4.3 Saarijärven MPU ( Summassaari, Saarijärvi)
10.3. Kuhmon Mk
11.3. Kuhmon MK Joukkue-SM

Ja sitten: Ohessa hahmotelma Konneveden tulevan talven jääradasta. Huomatkaa miten pääsuoraa on lyhennetty ja kuinka "hallinnollinen " alue on sijoitettu. Lajiryhmän kirjaamattomana tavoitteena on pääsuoran lyhentäminen koska siten saavutetaan asiallinen mutkaosuus ja radasta ei tule liian pitkä. Sitäpaitsi kaikki osaa ajaa suoralla kaasu pohjassa. Ymmärretään, että eri paikkakunnilla on monista syistä omanlaisensa rata. Ei siinä mitään, vaihtelua pitääkin olla. Mutta harkitkaa voisiko tästä ottaa osviittaa etenkin sen suoran lyhentämiselle. Piirros on mittkakaavassa pituuden ja leveyden suhteen.

No, kommentoikaapas nyt tätäkin!
* mallirata3.pdf (89.82 kilotavua - ladattu 355 kertaa.)
tallennettu
pelepa
Jäsen
***
Poissa Poissa

Viestejä: 28


YaBB 1G - SP1 on Kuningas!


« Vastaus #1 : 31.10.17 - klo:17:07 »

harppi on hukassa.  mutkat liian jyrkkiä. 10 minuutissa tulee liikaa kierroksia. rata kuluu ihan paskaksi
tallennettu
roippa
Kunniajäsen
*****
Poissa Poissa

Viestejä: 118


Jäärata on nastaa!


« Vastaus #2 : 31.10.17 - klo:17:32 »

Vähän tuli syherö. 80cc sopiva.
Jos pituus radalla on alle 1500m niin yksi 'lenkki' vähemmäksi.
pääsuoralle lähtöön ei shikaania. Tulee läpiajettava kovavuhtinen ura.

Vaihdetaanko kohta enskarenkaatkin alle...   Cool

Hallinnollisuuden voi tehdä monella tavalla.

Idea: miksi yleisö yms ei voisi tulla radan sisäosiin.
kulku auki kun on erätauko.
toimii ihan hyvin monessa muussa lajissa, jopa Imatran ajoissakin..
siinä saisi sitten juosta ketunlenkkiä niin paljon kuin sielu sietää.
nykyisen katsojajärjestelyn ongelma juuri tuo ympärysetäisyys eri paikkoihin.

Timppa
tallennettu
mastercam
G-Moderaattori
Kunniajäsen
*****
Poissa Poissa

Viestejä: 133


Jäärata on nastaa!


« Vastaus #3 : 31.10.17 - klo:20:53 »

Katsotaanhan nyt. Leveys tuo jouhevuutta. Missään nimessä ei saa tulla läpiajettavaa shikaania pääsuoralle tuloon. Kun on tuo vähintään 70m -väli ysikymppisillä niin linjavaihtoehtoja on. Sisäpuolelle yleisö = ei tule mitään. Esimerkiksi tuomariston & kilpailun johdon on nähtävä koko alue.

Oleellista siis on, että leveyttä on!

Lisää kommentteja ja ehdotuksia. Ainakin ne luetaan huolella.
tallennettu
ATHracing
Pro
****
Poissa Poissa

Viestejä: 41



« Vastaus #4 : 31.10.17 - klo:20:59 »

Moi!
- Säännöt eivät enään määrää että ajetaan vastapäivään. En nyt tarkoita juuri tätä rataa vaan ehkä joku kisajärjestäjä tekee radikaalin päätöksen ajattaa myötäpäivään. Tavoitteena pitäisi olla ettei kaikki radat ole enemmän tai vähemmän samanlaisia vaan vaihtelevia toki vahvistettujen sääntöjen puitteissa.
- Pitää muistaa että kyseessä on vauhtilaji. Syheröä voitaneen muokkaa siten että hidasosuus lyhentää tarvittaessa rataa
- 3 kaarre on malliradassa ehkä jopa liian tiukka. Vauhti pitää hidastaa mutta tiukka 90 kun 1 ja 2 mutka ajetaan kaasu pohjassa voi olla liian tiukka. 3 kaarre voisi hidastaa vauhtia esim kiristyen siten että ainakin kaasua on pakko nostaa ja 4 mutkaan on sitten jo pakko jarruttaa. Vauhti siis hidastuu 3 mutka ml eteenpäin. Tämä pienentää riskiä siitä että takaa tulevat kuljettajat ajautuvat edellä olevien päälle. Perusteena:
- Äkkinäistä jarrutusta ei tapahdu ja aikaisempi hidastaminen parantaa näkyvyyttä (jäähileet ei lennä niin paljon). Lopullinen vauhdin hidastus ei ole niin äkkinäinen.


Kohta on jäätä!
T: T+A Hasan


« Viimeksi muokattu: 31.10.17 - klo:21:01 kirjoittanut ATHracing » tallennettu

mastercam
G-Moderaattori
Kunniajäsen
*****
Poissa Poissa

Viestejä: 133


Jäärata on nastaa!


« Vastaus #5 : 31.10.17 - klo:21:35 »

Ohessa piirros kera arvioidun ajolinjan. Näyttäisi tulevan hieman yli 1300m. Ehkä on jatkettava. Helppoahan se. Ei ole syherö jos hahmotatte pyörän mitat (2m x 1m) radan leveyteen. Esimerkiksi Mäntsälässä on aina ajettu myötäpäivään. Ihan ok. Mentaalista treeniä nyt! ;-)
* mallirata4.pdf (86.48 kilotavua - ladattu 203 kertaa.)
tallennettu
Mikko Koskinen
Juniori
**
Poissa Poissa

Viestejä: 2


« Vastaus #6 : 31.10.17 - klo:23:27 »

Noniin, juuri tuollaiset vekit tai leikkauspisteet tekee radasta vaarallisen ja yksilinjaisen jossa ne harvat ajolinjat leikkaantuvat toisiinsa tilan loppuessa aiheuttaen Vieremän kaltaisia vakavia onnettomuuksia. Ajolinjat ohjautuvat ulkopenkkoihin liia monessa mutkassa joka on todettu erityisesti vaaratilanteita aiheuttavaksi. Tiukan leikkauspisteen auraaminen/harjaaminen on hidasta ja hankalaa, kaiken kannalta jouheus on tärkeää. Katsokaapas tämä malli ajatuksella ja kuunnelkaa laulun sanoja niin kyllä poika saunoo. (tai meidän tapauksessa Taistelijan Nasta😂)

Mikko Koskinen
tallennettu
Soitiala#34
Juniori
**
Poissa Poissa

Viestejä: 9


« Vastaus #7 : 01.11.17 - klo:07:19 »

Moi,

olen Mikon kanssa täysin samaa mieltä. Eli tiukat vekit tekevät radasta vaarallisen, koska ne sumputtavat kaarteen ulostulolinjan lopulta ulkoreunalle rataa, tulitpa mutkaan sisältä tai ulkoa. Näin kävi juurikin Vieremällä 2015 lähtösuoran päässä, jossa itse olin muutaman kilpakaverin kanssa osallisena. Tosin parina viime talvena Vieremällä on ollut omasta mielestäni hieno, leveä ja turvallinen rata. Lisäksi loppua kohden kiristyvät kaarteet (kirraavat) sekä niihin liittyvät mutkayhdistelmät mittaavat mielestäni enemmän kuskin taitoja ja ovat mielekkäämpiä ajaa kuin lyhyet tiukat "vekkimäiset" kaarteet. Toki radassa pitää olla sekä nopeita että hitaita mutkia.  

Konneveden radan luonnos on lähtökohtana hyvä, mutta kaarteet kaipaavat lisää pyöreyttä ja osasta mutkista voisi tehdä juurikin loppua kohden kiristyviä pitkiä kaarteita.

T: Antti Soitiala


« Viimeksi muokattu: 01.11.17 - klo:07:27 kirjoittanut Soitiala#34 » tallennettu
mastercam
G-Moderaattori
Kunniajäsen
*****
Poissa Poissa

Viestejä: 133


Jäärata on nastaa!


« Vastaus #8 : 01.11.17 - klo:15:28 »

Äh, pakko kommentoida. Ensinnäkin tuon Seinäjoen radan jos levittäisi 20 metriin niin sisäreunat menisivät teräviksi. eipä noissa kaarteissa niitä asiallisia linjavaihtoehtoja ole, uria syntyy varmasti. Eli oikean levyisen radan ensimmäisen avauksen TÄYTYY koostua reilun mittaisista SUORISTA. Siis niiden "välisuorien" on OLTAVA niin pitkiä, että ei synny oikaisulla ajettavaa shikaania. Onnistuneesti linjattu rata kun levitetään niin syntyy asialliset säteet niin sisä- kuin ulkoreunoihin. Silloin radan muoto mahdollistaa ne kaivatut linjavaihtoehdot. Eikä kaikkien kaarteiden pidä olla "kirraavia", täytyy haastaa kuljettajia hallitsemaan myös "avautuvia" kaarteita. Kunhan sellainen ei ole pääsuoran lopussa. Kymmenien vuosien ja ratojen kokemuksella voi sanoa, että "rata on kaikille sama" mutta ei se huono saa olla. Jääradan lajiryhmä järjestää kilpailunjärjestäjien seminaarin tammikuun toisena viikonloppuna. Siellä annetaan myös ohjeita ratojen suunnitteluun. Lajiryhmän jäseniltä voi aina kysyä muistakin järjestelyihin liittyvistä asioista. Pyydettäessä järjestetään joku ryhmän jäsen paikanpäälle kun rataa aletaan tekemään.

Lajiryhmän puolesta: Ilkka Heinäaho, lajikummi
tallennettu
pelepa
Jäsen
***
Poissa Poissa

Viestejä: 28


YaBB 1G - SP1 on Kuningas!


« Vastaus #9 : 01.11.17 - klo:15:40 »

mihinkä sinä olet...
« Viimeksi muokattu: 09.11.17 - klo:21:09 kirjoittanut Harri Lahti » tallennettu
Juke O
Kunniajäsen
*****
Poissa Poissa

Viestejä: 402

Jiäradan kahvankiäntäjä


« Vastaus #10 : 01.11.17 - klo:20:03 »

Nuita 90ast nopeita mutkia en suosi. Siinäkun porukka ajautuu ulkoreunaan jos joku kaatuu niin toiset ajautuu päälle. Varsinkin tuo pääsuoralle lähtö olisi hyvä olla 180ast tai pitkä kaksiosainen 90+90ast.
tallennettu

Juge O
Harri Lahti
Ylläpito
Kunniajäsen
*****
Poissa Poissa

Viestejä: 432



WWW
« Vastaus #11 : 09.11.17 - klo:21:18 »

mihinkä sinä olet...

Tällä palstalla noudatetaan melko vapaasti sananvapautta. Kuitenkin jos mennään henkilökohtaisuuksiin tai henkilöiden/yhteisöjen välisiä asioita aletaan selvittelemään, on ylläpidolla velvollisuus ehkäistä tällainen toiminta.

Juttua voi jatkaa asiallisesti keskustelemalla menemättä henkilökohtaisuuksiin.

Tällä tavoin suojataan sekä kirjoittajia että lukijoita. On syytä muistaa että kirjoittajallakin on vastuu:

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030460
tallennettu
pelepa
Jäsen
***
Poissa Poissa

Viestejä: 28


YaBB 1G - SP1 on Kuningas!


« Vastaus #12 : 09.11.17 - klo:21:57 »

no. olisin kuitenkin sitä mieltä, että tää lajikummi pullisteli minun tekemillä radoilla  no. pieni tarkennus. usein apunani ratojen aurauksessa oli Konneveden Osuuspankin toimitusjohtaja Ari Heikkilä
itse en halua olla itsekäs.  Arin kalustolla ja yhteitstyössä sm tason jääradat ja myöskin silloin järjestetyt jokkis radat auratiin vuosina1983- 1998.  2-3talvea jäi väliin, työkomennusteni vuoksi.

ja tämähän tapahtui Konnevedellä    Pekka Pakarinen

  
« Viimeksi muokattu: 11.11.17 - klo:22:50 kirjoittanut pelepa » tallennettu
Kaitsu1
Pro
****
Poissa Poissa

Viestejä: 59



« Vastaus #13 : 12.11.17 - klo:07:21 »

Oheisesta keskustelusta ja finlex pykälillä uhkailusta voimme todeta että ko. laji on ukkoontunut. Vanhat ukot täälä jauhaa paskaa. Soitelkaa ny vaikka keskenännä Konnevetiset. Eihän elävä Erkkikään näitä lue selvinpäin😂
tallennettu
Harri Lahti
Ylläpito
Kunniajäsen
*****
Poissa Poissa

Viestejä: 432



WWW
« Vastaus #14 : 12.11.17 - klo:22:07 »

 Hymyilee leveästi
tallennettu
Sivuja: [1]   Siirry ylös
  Tulostusversio  
 
Siirry: